مقام ارشد طالبان: تحویل بن لادن به آمریکا ننگ برای مسلمانان بود

بنا بر اظهارات اخیر مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی طالبان، تسلیم کردن اسامه بن لادن به آمریکا در دهه ۱۹۹۰ «ننگی» برای مسلمانان به شمار می‌رود.

آقای عبدالکبیر در سخنانی ادعا کرد که ملا عمر، رهبر پیشین این گروه اجازه نداد تا «ننگی» بر مسلمانان وارد شود و یک مسلمان (اسامه بن لادن) به دست آنچه او کفار می‌نامد سپرده شود.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر، دولت آمریکا بارها از طالبان خواسته بود تا بن لادن را به عنوان عامل اصلی حملات تحویل دهد تا مجازات شود، اما طالبان این درخواست‌ها را رد کرده و بن لادن را بیگناه می‌دانست.

او در ادامه مدعی شد، حتی اگر بن لادن افغانستان را ترک می‌کرد، باز هم آمریکا حمله به این کشور را در برنامه‌های خود داشت، اما برخی تحلیلگران معتقدند تسلیم نکردن بن لادن به آمریکا، زمینه‌ساز حمله نظامی گسترده آمریکا به افغانستان و سرنگونی حکومت طالبان شد.

اما زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان، احتمال همکاری برخی از بخش‌های طالبان در حذف سرکرده القاعده، الظواهری را مطرح کرده است.

به گفته خلیلزاد، کشته شدن رهبر القاعده پس از ۲۰ سال تلاش آمریکا و بعد از بازگشت طالبان به قدرت، نشانه‌ای از همکاری طالبان با آمریکا علیه القاعده است.

بیشتر بخوانید:

طالبانمسلمانان
نظرات (0)
افزودن نظر