طالبان خطاب به ایران؛ موضوع حقابه را سیاسی نکنید

اظهارات تحریک‌آمیز طالبان پیرامون موضوع حقابه ایران از رود هلمند ادامه دارد و این گروه از تهران خواسته تا این موضوع را سیاسی نکند.

متقی، وزیر خارجه طالبان گفت، افغانستان به معاهده ۱۳۵۱ پیرامون حقابه از رود هلمند متعد است و تهران باید سطح توقعات خود را مطابق با این معاهده عیار کند.

آقای متقی که در مراسم کشته شدن مولا منصو، رهبر پیشین این گروه سخنرانی می‌کرد افزود، مسائلی از جمله آب نباید سیاسی شود و به جای سر و صدای مطبوعاتی باید از راه‌های تفاهم و گفتگو برطرف شوند.

او در ادامه مدعی شد، ملاک قضاوت و اظهارنظر پیرامون حقابه ایران باید مواد مندرج در معاهده میان دو کشور باشد و خشکسالی افغانستان و منطقه نباید نادیده گرفته شود.

به گفته وزیر خارجه طالبان، در بند کمال خان هیچ آبی نیست و فاصله میان بند کجکی تا سیستان و بلوچستان نیز ۶۰۰ کیلومتر است و در صورت رهاسازی، آب جذب زمین‌های تشنه شده و یا تبخیر می‌شود.

این عضو طالبان در ادامه به گزارش سازمان بین‌المللی نجات استناد کرده و یادآور شده است که افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در جهان است و این پدیده تاثیرات زیادی بر منابع آبی کشور داشته است.

بیشتر بخوانید:

ایرانحقابهطالبان
نظرات (0)
افزودن نظر