روز جهانی آزادی مطبوعات؛ یوناما: خبرنگاران افغان با تهدید و ترس مواجه‌اند

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات در افغانستان، نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به یوناما اعلام کرده است که در جریان ۱۸ ماه گذشته موارد متعددی از نقض حقوق بشر علیه خبرنگاران در این کشور ثبت و مستند شده است.

نمایندگی سازمان ملل با ابراز نگرانی جدی از آینده رسانه‌های افغانستان گفت، خبرنگاران زیر چتر محدودیت‌های فزاینده طالبان علیه مردم این کشور به ویژه رسانه‌ها با تهدید و ترس مواجه هستند.

در خبرنامه یوناما آمده است، از آگوست ۲۰۲۱ تعداد زیادی از متخصصان رسانه‌ای از افغانستان فرار کرده‌اند و این بخش تحت تاثیر محدودیت‌های اضافی قرار گرفته و افرادی که باقی مانده‌اند توانایی انجام حرفه‌های خود را ندارند.

روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در گرامیداشت این روز گفت، این روز فرصتی برای نشان دادن همبستگی با خبرنگاران افغان است که هنوز هم برای حفظ گزارشگری مستقل در این کشور تلاش می‌کنند.

او در ادامه افزود، خبرنگاران مجبور می‌شوند که تصمیمات مربوط به ساختار گزارش‌های خود را براساس ترس بگیرند و منافع عامه را نمی‌توانند در نظر بگیرند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان تاکید ورزید، «ترس، تهدید و حمله مداوم» به خبرنگاران غیر قابل پذیرش است و مقامات طالبان باید آزادی و استقلال رسانه‌ها و امنیت خبرنگاران زن و مرد را به صورت یکسان تضمین کنند.

بیشتر بخوانید:

خبرنگاران افغانیوناما
نظرات (0)
افزودن نظر