افزایش ۶۴ فیصدی خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان روز گذشته با انتشار اعلامیه‌ای گفت، خشونت علیه خبرنگار طی یک سال گذشته به ۲۱۳ مورد رسیده که نشان‌دهنده افزایش ۶۴ فیصدی است.

در گزارش این مرکز آمده است که علت افزایش خشونت علیه خبرنگاران، برخوردهای زننده طالبان با این قشر و حملات گروه داعش در شهر مزارشریف است.

در این گزارش آمده است که در یک سال گذشته دستکم یک خبرنگار جان خود را از دست داده، ۲۱ خبرنگار زخمی شده، شش مورد خشونت فیزیکی ثبت شده، ۱۱۵ مورد تهدید علیه خبرنگاران گزارش شده و ۷۰ مورد بازداشت خبرنگاران صورت گرفته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان نوشته است، به جز یک حمله بر جان خبرنگاران که از سوی گروه داعش انجام پذیرفته، دیگر رویدادها برعهده طالبان است.

در این اعلامیه همچنین تصریح شده، مرکز خبرنگاران افغانستان از دسترسی به اطلاعات به عنوان بخشی از حقوق بنیادی مردم حمایت می‌کند و اعمال محدودیت در این زمینه را نه تنها نتیجه‌بخش نمی‌داند، بلکه نسبت به تبعات منفی آن بر جامعه نگران است.

در عین حال، دبیرکل سازمان ملل نیز روز گذشته در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات از افزایش ۵۰ فیصدی کشتار خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

افغانستانخشونت علیه خبرنگاران
نظرات (0)
افزودن نظر