تهدید کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی از سوی گروه‌های تندروی مستقر در افغانستان

سازمان ملل متحد به تازگی هشدار داده است که گروه‌های تندرو مانند القاعده، تحریک طالبان پاکستانی، جنبش اسلامی ازبکستان، جمعیت انصارالله، گروه جهادی اسلامی و بسیاری از گروه‌های افراطی در افغانستان حضور فعال و گسترده دارند.

کمیته تحلیل، حمایت و ارزیابی از تعزیرات سازمان ملل در گزارش روز گذشته خود هشدار داد که این گروه‌ها کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی را به شدت تهدید می‌کنند.

در این گزارش آمده است که گروه‌های تندرو به صورت آزادانه در افغانستان رفت و آمد دارند و فعالیت می‌کنند، چرا که طالبان راهبرد قدرتمندی برای تقویت بخش امنیتی کشور ندارد.

در این گزارش از شاخه خراسان داعش در افغانستان یاد شده و آمده است که تنها هدفی که این گروه از حملات خود در افغانستان دارد این است که نشان دهد تدابیر امنیتی طالبان ضعیف هستند.

افزون بر این، هشدار داده شده که گروه داعش اماکن دیپلماتیک در افغانستان را هدف قرار می‌دهد تا روابط طالبان با کشورهای همسایه را به بیراهه بکشاند.

در این گزارش تاکید شده است که در حال حاضر بیشتر از پنج هزار جنگجوی داعشی در افغانستان حضور دارند و پایگاه‌های اصلی آن‌ها در ولایت‌های حوزه شرق این کشور است.

این در حالی است که طالبان بار دیگر گزارش‌های سازمان‌های جهانی و نگرانی‌ها پیرامون فعالیت‌های دهشت‌افگنانه در افغانستان را بی‌اساس خوانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

افغانستانسازمان ملل متحد
نظرات (0)
افزودن نظر