پمپئو خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان را نابودگر حیثیت این کشور دانست

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا اعلام کرده است که تصمیم خروج شتابزده و کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان باعث شده تا اعتبار بین‌المللی ایالات متحده صدمه ببیند.

آقای پمپئو در مصاحبه اخیر خود گفته است، رییس جمهور ترامپ برای خروج از افغانستان یک کارزار انتخباتی راه‌اندازی کرد و مردم این کشور نیز خواهان بازگشت سربازان آمریکایی به خانه شدند.

وی ادامه داد، رییس جمهور ترامپ پس از این کارزار انتخاباتی، گام‌های اولیه برای بازگشت سربازان آمریکایی را برداشت و جو بایدن نیز گفت که این کار را ادامه خواهد داد، اما آمریکا بر این باور بود که خروج کامل از افغانستان اتفاقات بدی به همراه خواهد داشت.

او همچنین خاطرنشان ساخت که آمریکا قصد داشت طی سه الی پنج سال به یک توافق جامع در افغانستان برسد، اما رسیدن به این توافق نیازمند حضور دیپلماتیک آمریکا در افغانستان بود که به صورت ناگهانی ناکام شد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در انتها تاکید ورزید که آمریکا هیچ گاه از اشرف غنی نخواسته بود که از قدرت کنار برود، اما او آرای انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری خود را دستکاری کرده بود و برخلاف انتظارات، با ورود طالبان به کابل از کشور فرار کرد.

این در حالی است که طالبان در جریان یک و نیم سال از حکمرانی خود در افغانستان، تمام آنچه که دستاورهای ۲۰ ساله این کشور در نظام جمهوریت عنوان می‌شد، از جمله تحصیل و کار زنان در افغانستان را نابود کرد.

پمپئو
نظرات (0)
افزودن نظر