محکومیت نسل‌کشی فرهنگی و موسیقایی در افغانستان از سوی طالبان

شورای بین‌المللی موسیقی اعلام کرده است که نسل‌کشی موسیقایی و فرهنگی در افغانستان و سرکوب بی‌امان و نقض حقوق موسیقی مردم در این کشور از سوی طالبان به شدت محکوم است.

این نهاد که در پاریس موقعیت دارد روز گذشته تاکید ورزید که طالبان مانند روزهای تاریک دهه ۹۰ که قدرت را در افغانستان به دست گرفته بودند، بار دیگر این کشور را به سرزمینی خاموش تبدیل کرده‌اند.

این شورا ممنوعیت موسیقی در افغانستان را نقض همه‌جانبه حقوق بشر سازمان ملل خوانده و گفته است که طبق یکی از بندهای حقوق بشر،‌همه افراد حق دارند آزادانه در فعالیت‌های فرهنگی جامعه شرکت کنند و از هنر لذت ببرند.

در ادامه، اعضای این شورا نسبت به تهدید هنرمندان از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده و افزوده‌اند، نوازندگان موسیقی در معرض تهدید هستند و حق ندارند که از طریق موسیقی به امرار معاش بپردازند.

افزون بر این، در بخشی از این اعلامیه به بسته شدن مراکز موسیقی از جمله انستیتوت ملی موسیقی افغانستان اشاره شده و نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده است.

این اعلامیه در حالی منتشر شده که طالبان به تازگی سه آوازخوان محلی را بازداشت و مورد توهین و آزار قرار داده‌اند و عکس‌های آن‌ها را در حالی که چشمان بسته دارند و آلات موسیقی به گردنشان انداخته شده در فضای مجازی منتشر ساخته‌اند.

افغانستانطالبان
نظرات (0)
افزودن نظر