نگرانی عمیق سیگار از تبدیل شدن مکاتب افغانستان به مکاتب دینی

بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار در تازه‌ترین گزارش خود نسبت به تبدیل شدن مکاتب افغانستان به مکاتب دینی ابراز نگرانی کرده است.

سیگار در گزارش خود تاکید ورزیده که طالبان سطح آموزش را در افغانستان محدود ساخته و در سال جدید یک دارالمعلمین و سه مکتب ثانویه را در ولایت‌های کنر، خوست، پکتیا و قندهار به مکاتب دینی تبدیل کرده است.

در عین حال، سیگار تاکید ورزیده که وزارت خارجه آمریکا و سازمان توسعه بین‌الملل این کشور پروژه‌ها و برنامه‌هایی را که پس از سرنگونی افغانستان به دست طالبان متوقف شده بود از سر گرفته است.

سیگار خاطر نشان ساخته که این برنامه‌ها در عرصه فقرزدایی، از بین بردن گرسنگی و سوء تغذیه، مراقبت‌های صحی، زراعت و آموزش اجرا می‌شوند و برای جلوگیری از تضییع این کمک‌ها به دست طالبان، نظارت مستقیم این اداره صورت خواهد گرفت.

در این گزارش تاکید شده است که افغانستان در آستانه از دست دادن تمامی دستاوردهای ۲۰ ساله خود است و با فرار افراد مسلکی و نبود بودجه‌های دولتی، نظام صحی این کشور با بحران شدید مواجه است.

این در حالی است که طالبان وضعیت برحال در افغانستان را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی دانسته، در حالی که به دلیل عدم تغییر در سیاست‌های خود نتوانسته مشروعیت به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید:

سیگارمکاتب افغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر