درخواست ده‌ها کشور جهان از طالبان برای بازگشایی مکاتب دخترانه

در دنباله درخواست‌های جهانی برای بازگشایی مکاتب در افغانستان، ۲۷ کشور منطقه و جهان از این گروه خواستند تا مکاتب دخترانه را در کشور بازگشایی کنند.

گروه دوستان زنان در افغانستان روز گذشته با انتشار اعلامیه‌ای از افزایش بی‌حرمتی به حقوق اساسی زنان و حقوق بشر ابراز نگرانی کرده و خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شده است.

در این گروه علاوه بر آمریکا، بریتانیا، قطر و کانادا، ده‌ها کشور دیگر در منطقه و فرا منطقه خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شدند.

در اعلامیه همچنان آمده است که جامعه جهانی از مسدودسازی دوباره مکاتب دخترانه در بعضی از ولایت‌های کشور که پیشتر باز شده بودند به شدت نگران است.

این گروه بار دیگر گفته است که حق تحصیل برای همه افغان‌ها از جمله دختران اساسی و اولیه است و طالبان باید به این حق مردم افغانستان احترام بگذارد.

در این اعلامیه همچنین اذعان شده که محدودیت‌های آموزش در مقابل دختران باعث توقف کمک‌های اقتصادی به این کشور در آینده خواهد شد.

افزون بر این، گفته شده که ممنوعیت کار زنان در ادارات دولتی به کاهش ۶۰۰ میلیون دالری تولید ناخالص داخلی افغانستان منجر شده است.

این در حالی است که با گذشت یک سال از سرنگونی جمهوریت در افغانستان، طالبان مکاتب دخترانه را مسدود ساخته و تاکنون نسبت به بازگشایی آن اقدامی نکرده است.

بیشتر بخوانید:

افغانستانبازگشایی مکاتبمکاتب دخترانه
نظرات (0)
افزودن نظر