کاوشگر پرزیورنس ناسا قوی‌ترین مدارک حیات باستانی را در مریخ یافت

مریخ‌نورد پرزیورنس ناسا به تازگی به مدارکی دست یافته که وجود حیات باستانی احتمالی در مریخ را ثبات می‌کند اما برای اطمینان هرچه بیشتر، سنگ‌های جمع‌آوری شده باید روی زمین بررسی شود.

به گفته ناسا، این مریخ‌نورد با جستجوی دلتای یک رود باستانی در دهانه یزرو مریخ توانسته نمونه‌هایی از دو سنگ با مولکول‌های مبتنی بر کربن پیدا کند که وجود حیات باستانی در این سیاره را اثبات می‌کرد.

به گفته دیوید ال شاستر، استاد علوم زمین و سیاره‌ای در دانشگاه کالیفرنیا و از تیم پرزیورنس، این سنگ‌ها بیشتر از چند میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند و مربوط به زمانی می‌شوند که این رود می‌توانسته از حیات پشتیبانی کند.

دانشمندان گفته‌اند که تا هنوز به قطعیت نمی‌توانند بگویند که این مولکول‌ها مبتنی بر کربن هستند و از میکروب‌های مرده مریخی به جا مانده‌اند.

کنت فارلی، استاد ژئوسیمی در موسسه فناوری کالیفرنیا و از اعضای تیم ماموریت پرزیورنس می‌گوید، مولکول‌های کربن را می‌توان یک ماده آلی دانست که در واکنش‌های شیمیایی که حیات در آن‌ها دخالت ندارد هم یافت.

دانشمندان از زمان‌های دور بر این باورند که مریخ یک حیات باستانی دارد و بر این باورند که با دانستن تاریخچه این سیاره، می‌توان آینده زمین را پیش‌بینی کرد.

پرزیورنس ناساکاوشگرمریخناسا
نظرات (0)
افزودن نظر