گزارش جدید سازمان ملل حکایت از سرکوب و سوء استفاده های فراوان طالبان دارد

مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) درجدیدترین گزارش خود به موارد نقض جدی حقوق بشر توسط مقامات طالبان، از جمله اعدام های صحرایی، بدرفتاری وشکنجه نیروهای امنیتی دولت سابق افغانستان اشاره می کند.

دراین گزارش توضیح داده شده که چگونه “دستگیری و بازداشت خودسرانه روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و معترضان تاثیر جدی و منفی برتوسعه آزادی رسانه ها و فعالیت های مدنی گذاشته است.

این گزارش وضعیت حقوق بشر در ده ماه گذشته (۱۵ آگست ۲۰۲۱ – ۱۵ جون ۲۰۲۲) پس از تسلط طالبان برافغانستان مرور می کند وبه  مجموعه فرمان‌های طالبان در مورد حقوق زنان و دختران که منجر به «محدودیت‌های شدید بر حقوق اساسی آنها و محرومیت آنها از تحصیل وبیشتر جنبه‌های زندگی روزمره و عمومی شده اشاره می کند.

در مجموع، در این گزارش ۱۶۰ مورد اعدام غیرقانونی، ۱۷۸ مورد دستگیری و بازداشت خودسرانه، ۲۳ مورد بازداشت بدون ارتباط و ۵۶ مورد شکنجه اعمال شده بر نیروهای امنیتی دولت سابق توسط طالبان ذکر شده است.

این گزارش نقش دو نهاد طالبان( وزارت امر به معروف و نهی از منکر  و اداره استخبارات) برجسته می کند. این گزارش به جزئیات مواردی می‌پردازد که استخبارات در ارتکاب تخلفات علیه افرادی که در بازداشت هستند، از جمله قتل‌های غیرقانونی، شکنجه، و دستگیری و بازداشت خودسرانه مشارکت مستقیم داشته است. حداقل ۲۱۷ مورد مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز توسط مقامات این نهاد ها انجام شده است.

با وجود کاهش کلی و قابل توجه خشونت‌های مسلحانه، ازاواسط آگست ۲۰۲۱ تا اواسط جون ۲۰۲۲، یوناما ۲۱۰۶ تلفات غیرنظامی (۷۰۰ کشته، ۱۴۰۶ مجروح) ثبت کرده واکثر تلفات غیرنظامیان به حملات هدفمندی نسبت داده شده است که توسط گروه داعش علیه اقلیت های قومی و مذهبی انجام شده است.

به طور کلی، در حالی که طالبان عفو عمومی علیه مقامات سابق دولت و نیروهای امنیتی دولت سابق را اعلام کرده است، نقض حقوق زنان یکی از ناامید کننده ترین اتفاقات یک سال قبل بوده است.

دفتر یوناما درآخرین تحلیل وارزیابی خود اعلام کرده است که با وجود بهبود وضعیت امنیتی، مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران، از برخورداری کامل از حقوق اساسی خود محروم هستند و عدم توجه به وضعیت زنان می تواند زنان را برای مدت ها به حاشیه تاریک زندگی اجتماعی براند.

بیشتربخوانید:

 

آینده زنانارزش های حقوق بشرییوناما افغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر