هند خواستار حمایت جامعه جهانی از حقوق زنان افغان شد

هند روز جمعه با ابراز نگرانی از افزایش تلاش برای حذف زنان از زندگی عمومی در افغانستان، خواستار حمایت از حقوق زنان و دختران در این کشور بحران زده شد.

پونیت آگراوال، معاون نماینده دایمی هند در ژنو گفت: هند به عنوان شریک دیرینه افغانستان سهم مستقیمی در تضمین بازگشت صلح و ثبات به این کشور دارد.

نماینده هند این اظهارات را در جریان بحث فوری “وضعیت حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان” در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر بیان کرد.

او گفت که به دلیل پیوندهای تاریخی و تمدنی قوی هند با مردم افغانستان، “ما عمیقاً نگران تحولات اخیر در افغانستان هستیم که مستقیماً بر رفاه زنان و دختران افغانستان تأثیر می گذارد.

تلاش های فزاینده ای برای حذف زنان اززندگی عمومی در این کشور صورت گرفته است وما خواستار تضمین حمایت از حقوق زنان و دختران، از جمله حق آنها برای تحصیل، و اطمینان از این که دستاوردهای طولانی مدت دو دهه گذشته نادیده گرفته نمی شود.

وی در ادامه تاکید کرد که حقوق اولیه غیرنظامیان، کودکان، دختران و زنان از جمله آزادی بیان و عقیده، دسترسی به آموزش و مراقبت های پزشکی به دلیل وضعیت جاری به شدت با مشکل مواجه شده است.

ما از همه طرف‌ می‌خواهیم اجازه دسترسی بدون مانع به کمک‌های بین‌المللی را برای همه کسانی که به آن نیاز دارند، بدهند.

نماینده هند همچنین به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان اشاره کرد و گفت که انتظارات جامعه جهانی در مورد راه پیش رو در افغانستان در قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت به وضوح بیان شده است که تأکید می کند از خاک افغانستان برای انجام حملات تروریستی  در برابر سایر کشورها استفاده نمی شود وباید یک دولت واقعاً فراگیرتشکیل شود و حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت ها جز اولویت های دولت حاکم باشد.

بیشتر بخوانید:

 

 

آموزش زنانآینده زنانارزش های حقوق بشری
نظرات (0)
افزودن نظر