سازمان ملل: طالبان برمردم افغانستان دیکتاتوری می کند

روزنامه فارن پالیسی گزارش داده که گزارش های سازمان ملل متحد نشان می دهد که طالبان رسانه ها را محدود می کند، فعالان مدنی را هدف قرار می دهد، سازمان‌های حقوق بشری  را تعطیل کرده وآموزش های مذهبی ترویج کننده افراطیت را وارد نظام آموزشی افغانستان ساخته است.

گزارش فارن پالیسی به گزارش دفتر یوناما ازوضعیت افغانستان اشاره می کند که بعد از گذشت ۱۰ ماه تعامل این سازمان با طالبان در رفتار و سیاست های این گروه درتامین حقوق بشرو حق تحصیل زنان هیچ تغییری ایجاد نشده است.

دراین گزارش به وضوع ذکر شده که طالبان با کنترل فعالیت های سازمان های کمک رسان بین المللی و محلی، توزیع کمک های بشردوستانه را مدیریت کرده ومقدار زیادی از کمک ها را به افراد خود توزیع می کند.

گزارش یوناما نشان می دهد که طالبان مخالفان شانرا می کشد و به صورت مستقیم به وضعیت مردم پنجشیر اشاره کرده که طالبان مردم محلی را دستگیر، شکنجه ودر موارد زیادی کشته اند.

قتل‌های فراقانونی، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه افرادی که متهم به همکاری با جبهه مقاومت ملی شده اند از مواردی است که طالبان را متهم به نقض واضح حقوق بشر می کند.

درگزارش یوناما گفته شده که هدف قرار دادن فعالان مدنی، خبرنگاران و رسانه‌ها باعث سانسور اخبار واطلاعات شده وشهروندان از حق دسترسی به اطلاعات محروم شده اند و همزمان خبرنگاران ازترس جان خود نمی توانند آزادانه فعالیت کنند.

درگزارش یوناما ذکر شده که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اداره حمایت از حقوق بشرو وزارت عدلیه، لغو شده‌اند وعملا امکان حمایت ازحقوق بشر شهروندان به صورت ساختاری متوقف شده است.

گزارش فارن پالیسی به ناامیدی روزافزون ناشی از فقر شدید، ایجاد فضای رعب و وحشت توسط طالبان و محرومیت میلیون ها دختر از حق تحصیل و جنگ های پراکنده اشاره می کند که  این موارد می تواند درکوتاه مدت خشم عمومی جامعه را درپی داشته باشد وباعث آغاز جنگ های داخلی طولانی مدت در افغانستان شود.

بیشتربخوانید:

 

آزادی رسانهارزش های حقوق بشریاسلامگرایان افراطی
نظرات (0)
افزودن نظر