افغانستان با “تاریک ترین لحظات” در یک نسل روبرو است

رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به شورای حقوق بشر گفت که مردم افغانستان یکی از “تاریک ترین لحظات” را در یک نسل تجربه می کنند.

میشل باشله، کمیسرعالی این سازمان گفت: «در پی سال‌ها درگیری و از زمان تسلط طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱، کشور در یک بحران عمیق اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه و حقوق بشری فرو رفته است.

او شجاعت زنان افغان را در مطالبه حقوق مسلم خود در حالی که با یک وضعیت “بحرانی” تحت قوانین سرکوبگر طالبان روبرو بود، تحسین کرد.

خانم باچله به ممنوعیت حق تحصیل دختران اشاره کرد که بر ۱٫۱ میلیون دخترمکتب تأثیر می گذارد و همچنین احکام دیگری مانند اجرای  قانون سختگیرانه حجاب. موانع دسترسی زنان به شغل – از جمله برای کارگران زن غیردولتی – منع زنان از مشارکت در زندگی عمومی و سیاسی؛ و آزادی که حضور آنها درجامعه را به شدت محدود می کند و دسترسی آنها به خدمات بهداشتی، معیشت و کمک های بشردوستانه را تحت تأثیر قرار می دهد.

کمیسر عالی تصریح کرد: «اجازه دهید واضح بگویم: آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، ستم نهادینه شده و سیستماتیک علیه زنان است.

زنان افغان به سرعت با بدترین سناریویی روبرو می شوند که بسیاری از آن می ترسیدند.

علیرغم تصویب معاهدات بین المللی، از جمله کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، مقامات جامعه جهانی عملا از پایبندی به تعهدات بین المللی خود فاصله دارند.

او گفت: “من از مقامات دوفاکتو می‌خواهم که به تعهدات خود در قبال حقوق زنان احترام بگذارند، فوراً یک گفتگوی معنادار با زنان افغان ایجاد کنند و به صدای آنها گوش دهند.”

این مقام ارشد سازمان ملل متحد نسبت به عفو عمومی که طالبان برای مقامات و نیروهای امنیتی سابق اعلام کرده بودند ابراز نگرانی کرد و خاطرنشان کرد که سرویس حقوق بشر دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همچنان گزارش‌های موثق در مورد دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و موارد شکنجه دریافت می‌کند. – قتل های هدفمند – به ویژه آنهایی که با دولت سابق و نهادهای آن مرتبط هستند.

یوناما همچنان به ثبت تأثیر حملات بر غیرنظامیان از جمله در مدارس، بازارها و شبکه های حمل و نقل عمومی ادامه می دهد.

اقلیت های قومی و مذهبی نیز مستقیما مورد حمله قرار گرفته اند. من به مقامات طالبان مسئولیت آنها را برای محافظت از همه افغانهای تحت کنترل آنها یادآوری می کنم.

خانم باشله همچنین نسبت به موارد ادعایی نقض حقوق بشر و نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان در ولایات شمالی افغانستان، از جمله دستگیری های خودسرانه، قتل های فراقانونی و شکنجه ابراز نگرانی کرد و از همه طرف های درگیر خواست که  قوانین بین المللی حقوق بشر را کاملاً رعایت کنند.

او یادآور شد: محدودیت‌های آزادی عقیده و بیان، حق تجمع مسالمت‌آمیز و حق مشارکت در امور عمومی، همگی بر افراد و جامعه تأثیر منفی گذاشته است.

در همین حال، بحران های بشردوستانه و اقتصادی همچنان بر زندگی همه افغان ها تأثیر مخرب دارد.

در میان افزایش بیکاری، ۹۳ درصد از کل خانواده ها با سطح بالایی از ناامنی غذایی مواجه هستند که تأثیر مخربی بر زنان سرپرست خانواده، افراد سالخورده، افراد دارای معلولیت و کودکان می گذارد.

خانم باشلت گفت: “مجموعه همه اینها فقدان آشکار سازوکارهای ملی کارآمد برای نظارت بر نقض حقوق بشر است که توانایی تامین حمایت اولیه از مردم افغانستان را به شدت محدود می کند.”

انحلال اخیر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان – مکانیزم ملی کلیدی که از افغان هایی که با نقض حقوق بشر روبه رو هستند حمایت می کند  ودیگر عملا درافغانستان چنین کمیسیونی وجود ندارد بروخامت اوضاع افزوده است.

کمیسر عالی گفت: «من خواستار ایجاد یک مکانیسم مستقل حقوق بشر هستم که بتواند شکایات مردم افغانستان را دریافت کند و بتواند مشکلات و راه حل‌ها را به اطلاع مقامات جامعه جهانی برساند.»

او تصریح کرد: «نمایندگی همه افغان‌ها در پروسه‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری برای این منظور بسیار مهم خواهد بود و مستلزم «گوش دادن به صدای زنان و دختران» و همچنین «توجه به درخواست‌های اقلیت‌های مذهبی و قومی» است.

کمیسر عالی در پایان گفت: بگذارید همه ما – با فوریت – متعهد شویم و به صدای مردم افغانستان با دقت بیشتر گوش دهیم.

 

 

 

۱۱ ولایت افغانستانبیکاری و فقرتسلط طالبانحقوق بشر افغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر