واکنش‌ها به افتتاح بند کمال خان؛ ایران پیشنهاد همکاری افغانستان را می‌پذیرد

پس از افتتاح بند کمال خان از سوی رییس جمهور غنی، وزارت خارجه ایران موضع خود را در قبال افتتاح این بند روشن ساخته و گفته است که حق آبه ایران کاملا مشخص بوده است.

 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیرامون افتتاح بند کمال خان گفته است، رودخانه هلمند دارای قوانین حقوقی مشخص شده است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ میان دو کشور به امضا رسیده، حق آبه مشخصی برای ایران تعیین شده است.

وی در ادامه افزود دولت افغانستان نسبت به این حق آبه متعهد است و گفته که قانون تعیین شده میان دو کشور  را به درستی رعایت خواهد کرد.

آقای خطیب زاده در ادامه خاطرنشان ساخت، دولت ایران از اظهارات رئیس‌جمهور غنی برای تبدیل آب به یک موضوع همکاری میان دو کشور استقبال می‌کند و آمادگی خود را برای رایزنی‌های آتی اعلام می‌دارد.

پیش از این، رییس جمهور غنی در مراسم افتتاح بند کمال خان در نیمروز با تاکید بر مدیریت آب کشور خطاب به ایران گفت که از این پس بیشتر از حق آبه مجاز، آبی به ایران داده نمی‌شود و با افتخار در بدل نفت، آب معامله خواهد شد.

رییس جمهور غنی در مراسم افتتاحیه همچنین تاکید کرده بود که اقتصاد ایران و افغانستان مخالف یکدیگر نیست بلکه متمم یکدیگر است.

بیشتر بخوانید:

افتتاح بند کمال خانایرانبند کمال خانحق آبه ایرانخطیب زادهدولت افغانستاندولت ایرانرودخانه هلمندسخنگوی وزارت خارجه ایرانسعید خطیب‌زادهوزارت خارجه ایران
نظرات (0)
افزودن نظر