گزارش تکان‌دهنده از نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان

سازمان حقوق بشری رواداری در گزارش ۲۸ صفحه‌ای خود از نقض گسترده حقوق بشر در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان خبر داد.

بر اساس این گزارش، سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوبگرانه طالبان نه تنها تغییر نکرده بلکه محدودیت‌های بیشتری هم بر زنان و دختران افغان اعمال شده است.

رواداری با مصاحبه با بیش از ۳۵۰ نفر از جمله ۵۳ زن فعال حقوق بشری، قربانیان و خانواده‌هایشان، گواهان عینی، وکلا، روزنامه‌نگاران، داکتران و دانشجویان در ۳۰ ولایت افغانستان، موارد متعددی از نقض حق حیات، آزادی، امنیت و کرامت انسانی را مستند کرده است.

این سازمان، نقض حقوق مدنی و سیاسی، قتل‌های فراقانونی و هدفمند، شکنجه زندانیان، سرکوب خشن معترضان مسالمت‌جو، محدودیت‌های شدید بر زنان و دختران، بی‌توجهی مطلق به ارزش‌ها و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر را از جمله نشانه‌های بحران حقوق بشر در افغانستان برشمرده است.

رواداری با تاکید بر موانع ایجاد شده توسط طالبان برای دسترسی به اطلاعات، تصریح کرده است که موارد ذکر شده در گزارش، تنها بخشی از نقض حقوق بشر در افغانستان بوده و وضعیت وخیم‌تر از آن چیزی است که در گزارش منعکس شده است.

این سازمان حقوق بشری همچنین بر عدم پاسخگویی طالبان در قبال نقض مکرر حقوق بشر و عدم تعهد آنان به استانداردهای بین‌المللی تاکید کرده و خواستار اقدام جامعه جهانی شده است.

نظرات (0)
افزودن نظر