کمیشنر سازمان ملل: طالبان به اعتماد مردم افغانستان خیانت کرده است

بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان مرتکب نقض گسترده و جدی حقوق بشر شده‌اند.

جرمی لارنس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در واکنش به آخرین گزارش دفتر یوناما در افغانستان اظهار داشت: «این گزارش تصویر روشنی از نقض حقوق بشر توسط طالبان پس از بازگشت به قدرت ارائه می‌دهد.»

بنابر این گزارش، طالبان مسوول بیش از ۲۱۸ مورد قتل، ۱۴ مورد ناپدیدسازی اجباری، ۱۴۴ مورد شکنجه و ۴۲۴ مورد بازداشت و زندانی‌کردن خودسرانه افراد مرتبط با حکومت قبلی و نیروهای امنیتی پیشین هستند.

علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۲۰۰ نفر از نظامیان و مقامات ارشد حکومت مخلوع افغانستان به طرز فجیعی توسط طالبان به قتل رسیده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر این اقدامات طالبان را نقض آشکار حقوق اولیه انسانی دانسته و خواهان پایان دادن به کشتارها و خشونت‌ها علیه منتقدان و مخالفان این گروه شده‌اند.

این در حالی است که مقامات طالبان اتهام نقض حقوق بشر را رد کرده و مدعی اجرای کامل فرمان عفو عمومی شده‌اند.

آن‌ها می‌گویند طالبان با نقض تعهدات بین‌المللی خود در زمینه رعایت حقوق اساسی انسان‌ها، اعتماد جامعه جهانی را از دست داده و ثابت کرده است که هیچ تغییر مثبتی در سیاست‌ها و رفتارهای خود ایجاد نکرده است.

بیشتر بخوانید:

افغانستانکمیشنر سازمان ملل
نظرات (0)
افزودن نظر