وضعیت بد حقوق بشر، اصلی‌ترین دغدغه نمایندگان آمریکا و اروپا در افغانستان

نمایندگان کشورهای اروپایی و نماینده آمریکا نسبت به وضعیت حقوق بشر در افغانستان و تضعیف مداوم آن ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند و طالبان زنان و دختران را از حقوق اساسی محروم کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که ممنوعیت حضور دختران بالاتر از صنف ششم در مکاتب باید خاتمه پیدا کند، چرا که دختران در این سطح تحصیلی از یک سال پیش به مکتب نرفته‌اند.

این بیانیه پیرامون نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، بریتانیا و آمریکا در تاریخ ۱۵ سپتامبر صادر شده که در آن به وضعیت اصلی افغانستان پرداخته شده است.

حاضران در آن نشست نگرانی‌های خود را پیرامون تضعیف حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان اعلام کرده و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و کنوانسیون های بین‌المللی حقوق بشر را محکوم کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان افزایش محدودیت‌ها بر آزادی عقیده و بیان از طریق سرکوب رسانه‌ها و خبرنگاران را محکوم کرده و اعتراض خود را نسبت به بازداشت روزنامه‌نگاران افغان و خارجی اعلام کردند.

در این بیانیه هشدار داده شده است، تا زمانی که یک دولت نماینده گسترده و پاسخگو از طریق انتخابات تعیین نشود، خطر درگیری وجود دارد و طالبان باید به تعهدات خود در توافقنامه دوحه پایبند باشند.

بیشتر بخوانید:

اروپاافغانستانحقوق بشر
نظرات (0)
افزودن نظر