واکنش تند ایرانیان به بازداشت خبرنگار ایرانی در کابل از سوی طالبان

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد که این وزارتخانه پس از اطلاع از بازداشت محمد حسین ولایتی، عکاس خبرگزاری تسنیم، توسط طالبان در افغانستان، بلافاصله پیگیری‌های لازم را از مراجع ذی‌ربط آغاز کرده و با جدیت خواهان آزادی این خبرنگار است.

پیش از این نیز حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان، خواستار آزادی فوری آقای ولایتی شده بود. وی تاکید کرده که مقامات ایرانی در کابل با جدیت در حال پیگیری این موضوع هستند.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز گفت که در جلسه امروز این کمیسیون با حضور آقای کاظمی قمی، بازداشت عکاس ایرانی مطرح و آقای کاظمی بر پیگیری جدی این موضوع تاکید کرده است.

گفتنی است، آقای ولایتی به صورت قانونی و از طریق مرز هوایی و در سفری شخصی وارد افغانستان شده بود که هنگام بازگشت در فرودگاه کابل بدون ارائه هرگونه توضیحی از سوی مقامات طالبان بازداشت شد.

طالبان با وجود پیگیری‌های مکرر مقامات ایرانی، تاکنون دلیل این اقدام خود را توضیح نداده و حاضر به رهایی آقای ولایتی نشده است.

این در حالی است که روابط دیپلماتیک میان ایران و افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، رو به گسترش و تعمیق بوده و مقامات ایرانی سفرها و دیدارهای متعددی با طالبان داشته‌اند.

گفتنی است، علاوه بر مقامات دولتی ایران، برخی از فعالان مدنی و رسانه‌ای نیز خواهان آزادی فوری این خبرنگار شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

طالبانکابل
نظرات (0)
افزودن نظر