واکنش‌های جهانی و داخلی به انفجار خونین دشت برچی کابل

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در واکنش به انفجار نیرومند روز جمعه در مرکز آموزشی در غرب کابل گفت، هزاره‌ها سال‌ها هدف حمله بوده‌اند.

آقای بنت تاکید ورزید که طالبان و جامعه جهانی در حفاظت از این قوم ناکام مانده‌اند و ضمن محکومیت این حمله افزود، تنها همدردی و محکوم کردن کافی نیست.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز حمله انتحاری به این مرکز آموزشی را محکوم کرده و گفت، کلمات نمی‌توانند این وحشی‌گری را بیان کنند و دهشت‌افگنی علاوه بر پاکستان و افغانستان، جامعه جهانی را نیز تهدید می‌کند.

در عین حال، لیندا گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز حمله انتحاری به مرکز آموزشی کاج را عملی هولناک، بزدلانه و شرم‌آور توصیف کرده و گفت، آن‌ها دانش‌آموزان و زنان جوانی بودند که برای آینده‌ای روشن‌تر و افغانستانی بهتر تلاش می‌کردند.

همزمان، امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری افغناستان نیز در واکنش به این حمله گفت، پدیده شوم و زشت انتحاری توسط طالبان رواج یافت و تاکید ورزید که همفکران طالبان دانش‌آموزان را در مراکز آموزشی قتل عام می‌کنند.

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و رهبر جبهه مقاومت ملی نیز  گفت، در نبود یک حکومت واقعی، منتخب و پاسخگو تکرار چنین تراژدی‌های تلخی دور از انتظار نیست.

این در حالی است که روز گذشته یک انفجار خونین و نیرومند در مرکز آموزشی کاج در منطقه هزاره‌نشین غرب کابل روی داد. مهاجم انتحاری خود را در میان دانش‌آموزانی که برای کانکور آماده شده بودند منفجر کرد.

بیشتر بخوانید:

انفجاربرچی کابلحقوق بشرسازمان ملل
نظرات (0)
افزودن نظر