واکنش‌های جهانی به توافق ایران و عربستان برای آغاز دوباره روابط دیپلماتیک

پس از توافق میان ایران و عربستان با وساطت دولت چین برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، موجی از واکنش‌ها و تحلیل‌ها به ویژه برای امنیت و ثبات منطقه و افغانستان به راه افتاده است.

محمد اسحاق اتمر، آگاه مسائل سیاسی می‌گوید، این توافق به کوشش چین انجام شده و نشان می‌دهد که چین در تلاش است تا امنیت و ثبات منطقه را افزایش دهد و اختلافات را از بین ببرد.

در عین حال، وزارت خارجه طالبان نیز از این توافق استقبال کرده و آن را گام مهمی در جهت تامین صلح و ثبات در منطقه دانسته و برای افغانستان مفید خوانده است.

آگاهان امور سیاسی بر این باورند که پس از چندین دهه رقابت، ایران و عربستان به نوعی در مسائل منطقه‌ای دخالت داشته و ممکن است از گروه‌های رقیب حمایت سیاسی، مالی و نظامی کرده باشند.

افزون بر این، آگاهان مسائل سیاسی بر این باورند که این توافق می‌تواند تاثیراتی روی افغانستان باشد و اگر همکاری دو کشور شامل افغانستان نیز شود می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ و پس از حمله گروهی از طرفداران اسلام‌گرا و مذهب تشیع به سفارت عربستان در واکنش به اعدام یکی از رهبران شیعه در ریاض، عربستان روابط دیپلماتیک خود را به صورت کامل با ایران قطع کرد.

بیشتر بخوانید:

ایرانایران و عربستاندیپلماتیکعربستان
نظرات (0)
افزودن نظر