نماینده ویژه امریکا با هئیت طالبان در دوحه دیدار می کند

وزرات خارجهٔ امریکا اعلام کرده که تام وست، نمایندهٔ ویژه امریکا در امور افغانستان در دوحه  با مقامات بلندپایهٔ طالبان ملاقات می‌کند.

سخن گوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته که امریکا به تامین منافع خود در افغانستان تمرکز دارد، مبارزه با تروریسم، ثبات اقتصادی، حقوق بشر،خروج مصوون افرادی که زندگی شان در افغانستان در خطر است و باگشایی مکاتب دخترانه افغانستان از مواردی است که امریکا برای تامین آنها تلاش می کند.

سخن گوی وزارت خارجهٔ امریکا افزود ، این تلاش ها به معنی به رسمیت شناختن طالبان ویا به اصطلاح حکومت آنها نیست.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا دو روز قبل اعلام کرد، امریکا ۵۵ میلیون دالربه زلزله زدگان افغانستان کمک می کند و این کمک‌ ها از

طریق اداره انکشافی امریکا به افرادی که اززلزله آسیب دیده اند خواهد رسید.

طالبان نیزاعلام کرده که هئیتی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ این گروه ، مسولان وزارت مالیه و بانک مرکزی افغانستان برای گفت وگو با هئیت امریکایی به قطر رفته است.

روزنامهٔ واشنگتن ‌پست دریک گزارش نوشته که مقامات ایالات متحده با  طالبان روی چارچوبی کار می‌کند تا افغانستان به ذخایر پولی بانک مرکزی این کشور دسترسی پیدا کند.

این روزنامه از قول منابع امریکایی نوشته که هدف از این کارجلوگیری ازگسترش بحران بشری در افغانستان است، اما در صورت توافق، مقامات طالبان بر این منابع مالی کنترول نخواهند داشت.

پس از خروج نیروهای خارجی و تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان ، ایالات متحده و کشورهای غربی کمک‌های‌ شان را به افغانستان متوقف و بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کرد.

چند ماه پیش، رییس جمهور ایالات متحده با صدور یک فرمان اجرایی دستور داد تا ۳.۵ میلیارد دالر از سرمایه‌های منجمد شدهٔ افغانستان به مردم آن کشور انتقال داده شود.

بعد از سقوط دولت در سال گذشته، افغانستان بحران شدید بشری را تجربه می‌کند و سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر کمک‌های آنی برای نیازمندان  فراهم نشود، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان از وضعیت موجود بشری در کشورشان متاثر خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

 

 

 

اخبار امریکا در افغانستانتحریم طالبان افغانستاننماینده ویژه امریکا
نظرات (0)
افزودن نظر