نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان؛ ناقضان در مصونیت کامل طالبان هستند

گزارش تازه منتشر شده از سوی دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حاکی از نقض فاحش و گسترده حقوق بشر و وجود فرهنگ مصونیت از مجازات برای مرتکبان این جنایات تحت حاکمیت طالبان است.

بر اساس اسناد و مدارک موثق ارائه شده در این گزارش، حداقل ۲۰۰ نفر از مقامات ارشد دولت پیشین و اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، بدون هیچ محاکمه و صدور حکم قضایی، توسط ماموران امنیتی این گروه به قتل رسیده‌اند.

افزون بر این، موارد متعددی از بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری و ناپدیدشدن اجباری افراد مرتبط با حکومت پیشین نیز گزارش شده است، این در حالی است که طالبان پیش‌تر وعده عفو عمومی مقامات دولت قبلی را داده بودند.

سازمان ملل تاکید کرده، تلاش‌های مقامات طالبان برای تحقیق و مجازات عاملان این جنایات بسیار اندک و ناکافی بوده و عملا مصونیت کاملی از سوی این گروه نسبت به ناقضان حقوق بشر حاکم است.

ولکر ترک، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقامات طالبان خواسته است با جدیت در بررسی یافته‌های گزارش و مهار نقض‌های بیشتر حقوق بشری، نشان دهند که به تعهدات بین‌المللی خود در این حوزه پایبند هستند.

همچنین خواستار برگزاری تحقیقات جنایی منصفانه و شفاف در مورد جنایات صورت گرفته و محاکمه عادلانه متهمان شده است.

بیشتر بخوانید:

حقوق بشرطالبان
نظرات (0)
افزودن نظر