ناتوانی میلیون‌ها افغان برای خرید دارو و درمان بیماران خود

شفاخانه ایمرجنسی و مرکز تحقیقات و آموزش در بخش فاجعه صحی، کمک‌های بشردوستانه و صحت جهانی به تازگی نتیجه تحقیقات خود در زمینه دسترسی افغان‌ها به مراقبت‌های صحی پس از ماه آگوست سال ۲۰۲۱ را منتشر ساخته‌اند.

براساس این گزارش، افغانستان در وضعیت اقتصادی وخیمی قرار دارد و میلیون‌ها نفر در این کشور به صورت روزانه مجبور هستند تا بین خرید دارو و غذا یکی را انتخاب کنند.

در این گزارش که نتیجه مصاحبه با یک هزار و ۸۰۰ نفر در ده ولایت افغانستان است دیده می‌شود که از پنج نفر، یک نفر از پاسخ‌دهندگان به دلیل عدم دسترسی به مراقبت‌های صحی یک عضو خانواده، دوستان و اقوام خود را از دست داده است.

همچنین، از هر دو نفر، یک نفر گفته است که نمی‌تواند داروی موارد نیاز خود را خریداری کند و بیشتر از نیمی از آن‌ها نیز گفته‌اند که پول خوراک یا لباس خود را خرج هزینه‌های مراقبت صحی کرده‌اند.

افزون بر این، دستکم ۸۵ فیصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیقات گفته‌اند که برای خرید دوا مجبور شده‌اند پول قرض کنند.

همزمان، شماری از شهروندان افغانستان می‌گویند که به دلیل اقتصاد بسیار ضعیف قادر نیستند تا بیماری‌های خود و فرزندان خود را تداوی کنند.

این در حالی است که طالبان در جریان دو سال حاکمیت خود بیشترین تمرکز را بر تطبیق دین و شریعت تفسیر شده خود در افغانستان قرار داده‌اند و توجه آن‌ها به مسائل اقتصادی و دیگر چالش‌های افغانستان ناچیز است.

بیشتر بخوانید:

نظرات (0)
افزودن نظر