ناامیدی روسیه از طالبان؛ مسکو چارجوب منطقه‌ای برای افغانستان پیشنهاد کرد

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید، مسکو یک چارچوب تازه را برای توسعه رویکرد منطقه‌ای در افغانستان پیشنهاد کرده است.

آقای کابلوف تاکید ورزید، این چارچوب همانند نشست گروه پنج عمل خواهد کرد و کشورهای هند، پاکستان، ایران، چین و روسیه در آن شرکت خواهند داشت.

وی با اشاره به اهمیت این چارچوب در راستای توسعه رویکردهای منطقه افزود، این چارچوب می‌تواند همانند ماشینی برای اجماع منطقه‌ای باشد و به طالبان بفهماند که باید به سخن جهانیان گوش دهد.

او با تاکید بر اینکه چین از برقراری این چارچوب حمایت خواهد داشت تصریح کرد، روسیه قصد ندارد تا در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله داشته باشد، اما نمی‌تواند ناامیدی خود را از نحوه حکومتداری طالبان در افغانستان پنهان کند.

این در حالی است که طالبان می‌گوید، از هر گامی که برای تقویت روابط این گروه با جامعه جهانی برداشته می‌شود استقبال خواهد کرد.

از طرفی،‌ آگاهان مسائل سیاسی می‌گویند، در تشکیل هر فارمت باید دو فاکتور در نظر گرفته شود که یکی جامعه متنوع افغانستان است و دیگری این که نباید از این کشور به عنوان ابزاری برای رقابت قدرت‌ها استفاده شود.

گفتنی است، افغانستان در دوران جمهوریت عضویت چندین سازمان جهانی را به دست آورد، اما به دلیل عدم مشروعیت طالبان در این کشور، هیچ نماینده‌ای از این گروه در نشست‌های جهانی دعوت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

افغانستانمسکو
نظرات (0)
افزودن نظر