ممنوعیت ثبت‌نام دختران در کانکور؛ خلیل‌زاد: موقتی بودن محرومیت دختران از دانشگاه دروغ بود

زلمی خلیل‌زاد، ‌فرستاده پیشین آمریکا برای امور صلح افغانستان و مردی که تفاهمنامه صلح دوحه را با آمریکا به امضا رساند در واکنش به ممنوعیت ثبت‌نام دختران در کانکور افغانستان گفت، این اقدام طالبان نشان داده که ادعای موقتی بودن لغو تحصیل دختران در دانشگاه دروغ بوده است.

آقای خلیل‌زاد تاکید ورزید که اکنون روشن شده برخلاف تعهدات مداوم، طالبان قصدی برای موقت بودن ممنوعیت آموزش زنان و دختران از ابتدا نداشتند.

این در حالی است که وزارت تحصیلات عالی طالبان با ارسال مکتوبی به تمامی دانشگاه‌ها فرمان داده که از ثبت‌نام دختران در آزمون کانکور جلوگیری کنند.

آقای خلیل‌زاد ادامه داد، تصمیم غیرمعقول و جدید طالبان نشان می‌دهد که تلاش‌های رهبران طالبان که مخالف ممنوعیت آموزش دختران هستند به نتیجه‌ای نرسیده است.

او همچنین هشدار داد که رهبران میانه‌روتر این گروه افراطی باید برای جلوگیری از سرنگونی افغانستان و افتادن به حالت مطرود اقدامات موثرتری انجام دهند.

او همچنین گفت، این اقدام در مشورت با رهبران کلیدی این گروه گرفته نشده که ادعای حکومت‌داری اسلامی این گروه را زیر سوال می‌برد.

به باور نماینده پیشین آمریکا، این تصمیم طالبان مشروعیت مردمی ندارد و شهروندان افغانستان مخالف آن هستند و می‌توان آن را تصمیمی دیکتاتورانه و جاهلانه خواند که به رنج مردم می‌افزاید.

بیشتر بخوانید:

افغانستانخلیلزاددانشگاهصلحصلح دوحهکانکور
نظرات (0)
افزودن نظر