مدیر اجرایی امور زنان سازمان ملل: طالبان در دو سال گذشته زنان را هدف قرار داده‌اند

سیما بحوث، رییس بخش امور زنان سازمان ملل متحد، در دومین سالگرد حاکمیت طالبان بر افغانستان، طی اظهاراتی اعلام کرد که طی این مدت طالبان به طور هدفمند و گسترده حقوق بشر زنان و دختران افغان را نقض کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طالبان طی این دو سال بیش از ۵۰ فرمان و محدودیت علیه زنان صادر کرده‌اند، خواستار ادامه و تشدید فشارهای بین‌المللی بر طالبان به منظور تغییر سیاست‌های آنان علیه زنان شد.

وی تاکید کرد، آنچه طالبان علیه زنان انجام داده‌اند، در واقع نوعی ستم جمعی و تبعیض گسترده بر اساس جنسیت به شمار می‌رود که باید فورا متوقف شود.

از سوی دیگر، فرشته عباسی، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر نیز در پیام ویدیویی، وضعیت حقوق بشر در افغانستان را فاجعه‌بار توصیف کرد و خواستار اعمال فشار بر طالبان به منظور پایان دادن به محرومیت‌های زنان شد.

عباسی با اشاره به وخامت اوضاع حقوق بشر در افغانستان، تاکید کرد که دولت‌ها باید طالبان را تحت فشار قرار دهند تا نقض حقوق زنان متوقف شود.

در حالی که طالبان مدعی رعایت حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام هستند، اما جامعه جهانی بر لزوم رعایت کامل حقوق بشر و حقوق زنان توسط آنان تاکید دارد و خواهان پایان سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان از سوی این گروه است.

بیشتر بخوانید:

زنانسازمان ملل
نظرات (0)
افزودن نظر