طالبان به خبرنگاران اجازه ورود به نشست علمای افغانستان را نداده است

شست علمای افغانستان دو روز قبل توسط طالبان درکابل آغاز یافته اما برای خبرنگاران اجاره ورود داده نشده و به جز از رادیو وتلویزیون ملی که توسط طالبان اداره می شود هیچ رسانه آزاد دیگری اجازه نیافته ازاین نشست را پوشش بدهد.

خبرنگاران فعال درکابل می گویند که آنها مستقیما به اطلاعات واخبار این نشست دسترسی ندارند وطالبان هیچ نوع اطلاعاتی را ازاین نشست دراختیار رسانه ها قرار نمی دهد وعملا دسترسی به اطلاعات را محدود کرده است.

خبرنگاران می گویند که درطول دو روز گذشته آنها تلاش کردند تا اطلاعات این نشست را به مردم اطلاع رسانی کنند اما طالبان ازدادن اطلاعات خودداری می کند، نشرات زنده ازجریان نشست وجود ندارد و صرفا تلویزیون ملی اخبار ناقص و سانسورشده را اعلام می کند.

خبرنگاران می گویند که ۳۵۰۰ نفر از علما و رهبران مذهبی دراین نشست حضور دارند و مسلما مسایل مهم وسرنوشت ساز افغانستان درآن بحث می‌ شود و مردم افغانستان حق دارند ازجریان این نشست آگاه باشند اما به رسانه ها اجازه داده نمی‌شود تا مردم را ازجریان این نشست آگاه سازند.

نهاد های حامی رسانه ها این عملکرد طالبان را نقض قانون حق دسترسی به اطلاعات می دانند و یک گام جدی برای محدودیت آزادی بیان وسانسور درافغانستان.

ذبیح الله مجاهد سخن گوی طالبان دریک نشست خبری گفته که نیروی های طالبان بی تجربه هستند ما و نگران هستیم که مبادا باخبرنگاران  بد رفتاری شود به همین دلیل به خبرنگاران ورسانه ها اجازه ورود به نشست علما را ندادیم.

طالبان از بدو ورود به افغانستان دراولین اقدامات خود رسانه ها را محدود کرده و با بازداشت، شکنجه و زندانی ساختن خبرنگاران فضای رعب و وحشت را برای فعالیت های رسانه ی ایجاد کرد ودرحال حاضر عملا با کنترل رسانه ها و جلوگیری از دسترسی به اطلاعات فضای رسانه ی افغانستان را اداره می کند وحق دسترسی به اطلاعات را که حق شهروندان یک کشوراست را از آنها گرفته است.

بیشتر بخوانید:

آتش بس افغانستان و طالبانآزادی خبرنگارانرهبر اتحادیه علمای اسلام
نظرات (0)
افزودن نظر