طالبان از امریکا درخواست لغو تحریم ها را کرد

طالبان روز شنبه از دولت امریکا خواست تا برای کمک به آسیب دیدگان زلزله ولایت پکتیکا تحریم ها علیه این گروه را لغو کند.

امیر خان متقی وزیر امور خارجه طالبان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: “در این زمان‌ سخت، ما از ایالات متحده می‌خواهیم که دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند و تحریم‌های بانک‌های افغانستان را لغو کند تا آژانس‌های کمک‌ رسان بتوانند به راحتی کمک‌های خود را به افغانستان برسانند”.

سازمان ملل متحد گفته که سازمان های بشردوستانه با هماهنگی مقامات طالبان به کمک رسانی به خانواده ها در پکتیکا و خوست، دو ولایت جنوب شرقی افغانستان که بیشترین آسیب را از زمین لرزه ۵٫۹ ریشتری روز چهارشنبه متحمل شدند، ادامه می دهند.

سازمان ملل در بیانیه ای که روز شنبه منتشر کرد، گفت: ” گزارش های تایید نشده ای وجود دارد که بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانواده در سه منطقه از شش منطقه که بدترین آسیب را دیده اند، در فضای باز زندگی می کنند». در بیانیه آمده است: «خانواده‌هایی که در ساختمان‌های آسیب‌ دیده و نیمه آسیب ‌دیده زندگی می‌کنند نیز بنا بر گزارش‌ها از ترس احتمال وقوع لرزش‌های بیشتر به زندگی در فضای باز متوسل شده‌اند”.

به گفته مقامات طالبان، این زمین لرزه ۱۱۵۰ کشته و حدود ۱۶۰۰ زخمی داشته و نزدیک به ۳۰۰۰ خانه ویران و صدها خانه دیگر آسیب دیده است.

این زلزله در یکی از فقیرترین و دورافتاده ترین مناطق کوهستانی افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان که فاقد زیرساخت برای مقاومت در برابر زلزله در این مقیاس است، روی داد.

به گفته صندوق کودکان سازمان ملل متحد یونیسف، حداقل ۱۲۱ کودک در میان کشته شدگان هستند و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

ترینا ساها، مشاور سیاسی ایالات متحده، روز پنجشنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که زمین لرزه افغانستان ضربه ای ویرانگر به مردمی بود که در حال حاضر به شدت رنج می برند.

او گفت: «ما خواستار کمک فوری اهداکنندگان برای تلاش‌های امدادی هستیم. سها افزود که “زلزله آسیب پذیری مردم افغانستان را برجسته می کند و بر نیاز مبرم به ادامه کمک های بشردوستانه تاکید می کند.”

بعد از سقوط دولت افغانستان در ماه جواز سال قبل ، واشنگتن و دیگر کشورهای غربی کمک های مالی به افغانستان را متوقف کرده اند، دارایی های خارجی آن به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار را که عمدتاً در اختیار ایالات متحده است، مصادره کرده و سیستم بانکی افغانستان عملا متوقف شد.

اقدامات و تحریم‌های طولانی‌مدت مرتبط با تروریسم بر رهبران ارشد طالبان، افغانستان را با کمبود نقدینگی در یک بحران شدید اقتصادی قرار داده است که این بحران انسانی را که به دلیل سال‌ها جنگ و خشکسالی وجود داشته تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید:

 

 

آسیب دیدگانارزیابی کمک‌های سازمان ملل متحدتحریم طالبان افغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر