سلاح‌های جامانده امریکایی در افغانستان و اشتیاق گروه های تروریستی برای دسترسی به آنها

بعد از خروج ایالات متحده از افغانستان در ماه جوزا سال گذشته، تصاویر سربازان طالبان که با اسلحه و لباس آمریکایی درشهر ها مانور می دهند در رسانه های جهانی منتشر می شود.

دولت ها از اینکه طالبان به تنها گروه افراطی با نیروی هوایی تبدیل شده اند نگران هستند و بیشترین نگرانی آنها هلی کوپترهای بلک هاکس وطیاره های تهاجمی مجهز به موشک ها هلفایر است که قدرت نظامی طالبان را بالا می برد.

حجم زیادی از سلاح های سبک که ایالات متحده پشت سر گذاشته بر اساس گزارش های بازرس ویژه کل برای بازسازی افغانستان در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۵۰,۰۰۰ قطعه از تفنگ تا سلاح های راکتی است. برخلاف طیاره های بلک هاکس، برای استفاده از سلاح های سبک به آموزش کمی نیاز است و حتی سربازان تازه طالبان نیز می دانند که چگونه از یک AK-47 استفاده کنند.

جاماندن این سلاح ها همراه با ضعف گروه حاکم درکنترل استفاده از آنها، منجر به انتشار تسلیحات در مناطق اطراف شده و جرقه  شعله ‌ور شدن خشونت‌های بیشتری را برانگیخته است. به طور خلاصه، ذخایر عظیمی که پشت سر گذاشته شده است، یک “بازار تسلیحات منطقه ای” برای تروریست ها، عناصر جنایتکار و شورشیان ایجاد کرده است.

ما به طور خاص به سلاح های سبک اشاره می کنیم. آنها برخلاف سیستم های سنگین تر، کاملاً برای فروش مناسب هستند، اسلحه های کوچک و سبک از نظر مالی و فنی حتی برای سربازان پیاده نیز قابل دسترسی هستند. مکانیسم‌های نظارتی موجود برای کنترل استفاده از این نوع سلاح ها ناکارآمد هستند به همین دلیل فروش و عرضه این نوع سلاح ها ساده تر، سریعتر و ارزان تر است.

بعد ا سقوط دولت افغانستان انبارهای مملوع از سلاح های سبک و سنگین به جاماند، که نبود یک دولت و سیستم نظارتی منظم دسترسی به آنهاها برای گروه های تروریستی را ساده و راحت ساخته و آنها با هزینه خیلی کمتر از ارزش واقعی این مهمات می توانند با استفاده از ارتباطات بومی خود این سلاح ها را دراختیار داشته باشند.

در مجموع، با توجه به تأثیر زیاد سلاح‌های سبک در درگیری های محلی  و منطقه‌ای وحجم انبار های سلاح های امریکایی جامانده درافغانستان و گسترش فعالیت گروه های تروریستی مختلف دراین کشور یک خطرزنده و جدی برای درگیری های نظامی در داخل افغانستان ومنطقه وجود دارد.

خطری که شاید طالبان آنرا کم رنگ جلوه دهند و شاید کشورهای همسایه افغانستان آنرا جدی نگیرند اما درواقع این خطر با گذر هر روز توسعه می یابد، مخصوصا که شرایط بحرانی اقتصاد افغانستان درکنار عدم مشروعیت حاکمیت طالبان وگسترش درگیری های نظامی طالبان با مخالفان شان درمناطق شمالی افغانستان به شعله ورشدن بروز خشونت های داخلی دامن میزند، خشونت های که گروه های مختلف تروریستی ازآن برای رسیدن به اهداف شان استفاه خواهند کرد ومی تواند سال ها این کشور را به میدان جنگ های داخلی و منطقه ی تبدیل نماید.

بیشتر بخوانید:

 

 

اخبار امریکا در افغانستانتجارت غیرقانونی سلاحتروریستان در افغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر