روز جهانی عدالت اجتماعی؛ حقوق زنان افغان زیر پای طالبان لگدمال شد

هزمان با تجلیل از روز جهانی عدالت اجتماعی، شماری از زنان افغان از عدم رعایت عدالت اجتماعی در افغانستان از سوی طالبان شکایت دارند.

این روز که با هدف از بین بردن فقر و تبعیض اجتماعی بین اقشار جامعه به صورت سالانه برگزار می‌شود به دنبال بلند کردن صدا در برابر بی‌عدالتی است.

در این روز، شماری از دانش‌آموزان مکتب می‌گویند حقوق اساسی آن‌ها پایمال شده، مکاتب بسته شده و هیچ مصروفیتی برای زنان و دختران در افغانستان باقی نمانده است.

نازنین نظری، ساکن غزنی می‌گوید، در یکی از نهادهای غیردولتی وظیفه ایفا می‌کرده و در عین حال دانشجوی دانشگاه نیز بوده، اما به دلیل تبعیض جنسیتی و سیاست‌های افراطی طالبان هم از درس محروم شده و هم وظیفه خود را از دست داده است.

این در حالی است که در ۱۸ ماه حاکمیت طالبان بر افغانستان، این گروه بدون در نظر داشتن وضعیت اقتصادی و چالش‌های این کشور، به صورت روزانه فرمان‌هایی را در محدودیت زنان صادر می‌کند.

طالبان در اولین روزهای قدرت گرفتن خود در افغانستان، همانند دهه ۹۰ میلادی مکاتب را به روی دختران مسدود کردند و به تازگی نیز دانشگاه‌ها و ثبت‌نام در کانکور را برای آن‌ها ممنوع اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظرات (0)
افزودن نظر