ربات ماین‌روب دختران رباتیک افغان در هرات ساخته شد

دختران تیم رباتیک افغانستان موفق به طراحی و تولید رباتی شده‌اند که به گفته اعضای این تیم می‌تواند ماین‌های کار گذاشته شده را شناسایی و خنثی کند.

 

این ربات که حاصل تلاش سه ماهه این دخترانه است در مراحل اولیه آزمایشی قرار دارد و چنانچه بتواند با موفقیت به مراحل نهایی برسد در کاهش تلفات ناشی از انفجار ماین‌ها نقش بسیاری خواهد داشت.

سمیه فاروقی، یکی از اعضای سازنده این ربات در گفتگو با رسانه‌ها تصریح کرده است که ربات تولید شده آن‌ها شامل دو بخش است که بخش اول با پرواز به منطقه ماین گذاری شده رفته و پس از شناسایی ربات دوم برای خنثی‌سازی شروع به کار می‌کند.

شایان ذکر است، دختران رباتیک افغان که تعداد آن‌ها در حال حاضر به ۱۷ نفر رسیده سال گذشته نیز موفق به طراحی دستگاهی به عنوان ونتیلاتور برای بیماران کرونایی درگیر با چالش تنفسی حاد شدند.

سید وحید قتالی، والی هرات در گفته‌های خود به تعداد بالای تلفات انسانی در برخورد با ماین‌های کنار جاده‌ای اشاره کرده و تاکید ورزیده است که برای تامین هزینه ساخت و تکمیل ربات‌های یاد شده، اداره محلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آزمایشیانفجار ماین‌هابیماران کروناییچالش تنفسیخنثی‌سازیدختران تیم رباتیک افغانستاندختران رباتیک افغانرباتسمیه فاروقیسید وحید قتالیطراحی دستگاهیماین‌های کار گذاشته شدهماین‌های کنار جاده‌ایوالی هراتونتیلاتور
نظرات (0)
افزودن نظر