ده زن افغان برنده جایزه دایان شدند

دایان فون فورستن‌برگ، فمینیست و طراح مد بلژیکی اعلام کرده است که جایزه امسال بنیاد دایان به ۱۳ زن فعال از سراسر جهان تعلق گرفته که ده نفر از آنان را زنان افغانستان تشکیل می‌دهند.

وبسایت رسمی دایان اعلام کرده است که با گذشت یک سال از خروج آمریکا از افغانستان، حقوق زنان و دختران در این کشور از سوی طالبان محدود شده و حق آموزش، اشتغال و آزادی از آن‌ها گرفته یا تضعیف شده است.

در خبرنامه منتشر شده آمده است که با سرنگونی دولت پیشین، این نهاد با همکاری نهاد ویتل وایس، موسسه صلح و امنیت زنان جورج تاون، وزارت خارجه آمریکا و چندین رهبر زن آمریکایی-افغان بیشتر از هزار فعال زن را از افغانستان خارج کرده است.

همچنین گفته شده که از میان زنان تخلیه شده، ده زن فعال از هنرمندان گرفته تا روزنامه‌نگاران و مقام‌های دولتی که رنج غیرقابل تصوری کشیده و تحمل کرده‌اند برای دریافت این جایزه انتخاب شده‌اند.

بنیاد دایان انیسه شهید، ماری اکرمی، شبنم حسن خان، شهلا فرید، مقدسه یورش، ستوری کریمی، شفیقه خپلواک، مرجان محمدی، محال‌واک و شبنم صالحی را به عنوان برندگان جایزه امسال این بنیاد معرفی کرده است.

عمرو ابراهیم، بنیانگذار انجمن زنان بومی و مردان آفریقایی از چاد، کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا و زویالیتونین، کارآفرین و معلم اوکراینی نیز دیگر زنانی هستند که برنده این جایزه شده‌اند.

جایزه بنیاد دایان در سال ۲۰۱۰ طرح‌ریزی شده و به زنانی اختصاص می‌یابد که تغییرات مثبتی در زندگی زنان سراسر جهان ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

افغانستانجایزه دایانحقوق زنان
نظرات (0)
افزودن نظر