درخواست دبیرکل سازمان ملل برای لغو محدودیت‌های زنان و دختران در افغانستان

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در تازه‌ترین اظهارات خود در واکنش به ممنوعیت تحصیل و کار کردن زنان در افغانستان، از طالبان خواست تا این تصمیم خود را لغو کند.

آقای گوترش گفته است که محدودیت‌های وضع شده علیه طالبان نقض حقوق بشر بوده و غیرقابل توجیه است و تداوم اقدامات طالبان در محروم کردن و خاموش کردن زنان و دختران افغانستان باعث ناتوانی افغان‌ها خواهد شد.

اظهارات آقای گوترش در حالی بیان می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به تازگی نسبت به محرومیت‌های وضع شده در قبال زنان افغانستان در بخش تحصیل و کار ابراز نگرانی کرده و اقدام طالبان را محکوم کرده است.

همزمان، دولت مالزی نیز خواستار لغو تصمیم اخیر طالبان در خصوص زنان و دختران افغانستان در بخش تحصیل در دانشگاه شده است.

نورالدین، وزیر تحصیلات عالی مالزی روز گذشته با ارسال نامه‌ای به ملا ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان از او خواست تا هرچه زودتر دختران دانشجو و دانش‌آموز بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند.

او در این نامه تجربه تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های مالزی را یادآور شده و گوشزد کرده است که دختران در دانشگاه‌ها مورد احترام قرار دارند.

این در حالی است که ملا ندیم در واکنش به انتقادات جهانی در قبال ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها گفته است که طالبان دین و شریعت را به پیشرفت کشور و توسعه و تحصیل ارجحیت می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

آنتونیو گوترشدبیرکل سازمان ملل متحدزنان در افغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر