جنگ وزارت معارف با مکتب؛ کارزار بازگشایی مکاتب دخترانه در فضای اینترنت

پس از اظهارات نورالله منیر، وزیر معارف طالبان پیرامون مخالفت مردم مناطق دوردست با بازگشایی مکاتب، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی شهروندان افغانستان در داخل و خارج از کشور دیده می‌شود.

 

بسیاری از مردم افغانستان، سخنان او را بازخورد و تکرار گفته‌های عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان پیرامون فرهنگ آموزش و سنت‌های مردم مناطق دوردست و همجوار پاکستان دانسته‌اند.

جمشید یما امیری، روزنامه‌نگار در صفحه توییتری خود گفته است، حتی اگر مردم در مناطق دوردست با مکتب رفتن دختران مخالف باشند، چرا حکومت طالبان باید برای فرهنگ نادرست و عقب مانده اجتماعی از تعلیم به عنوان حقوق اساسی انسان‌ها جلوگیری کند.

آقای امیری نگاشته است که در دوران شاه و حتی در زمان حاکمیت دموکراتیک خلق افغانستان مردم برای نفرستادن دختران به مکتب بازخواست می‌شدند.

در عین حال، شماری از شهروندان کارزاری را در اعتراض به بسته ماندن مکاتب دخترانه راه‌اندازی کرده و خواستار بازگشایی مکاتب شده‌اند.

مطیع‌الله ویسا، فعال حوزه آموزش در صفحه توییتری خود عکس‌هایی از مردم در مناطق دوردست افغانستان منتشر ساخته که با ورق‌هایی در دست، خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شده‌اند.

آقای ویسا گفته است که در یک سال گذشته به بسیاری از ولسوالی‌های افغانستان سفر کرده و هزاران نفر از قریه‌نشین های دوردست را دیده که همگی خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شده‌اند.

این در حالی است که طالبان مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را از یک سال پیش تاکنون بسته و دختران را از ادامه تحصیل محروم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بازگشایی مکاتببازگشایی مکاتب افغانستانپاکستانشهروندان افغانستانفضای اینترنتمکاتب
نظرات (0)
افزودن نظر