حمایت نماینده امریکا از خواست دختران افغان برای شرکت در کانکور

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و دختران افغانستان، از خواست دختران افغان برای شرکت در آزمون کانکور حمایت کرد.

وی در پیام توییتری خود نوشت: «موفقیت دختران افغان، موفقیت افغانستان خواهد بود. طالبان باید کشور و مردم را بر ایدئولوژی خود ارجح بدانند.»

اظهارات امیری در حالی مطرح می‌شود که طالبان فرم ثبت‌نام آزمون کانکور را فقط برای داوطلبان پسر ارسال کرده‌اند و از شرکت دختران جلوگیری می‌کنند که با واکنش‌های شدیدی از سوی مدافعان حقوق زنان و جامعه جهانی مواجه شده است.

اداره ملی امتحانات طالبان در پاسخ گفته است که مسوولیت برگزاری کانکور برعهده وزارت تحصیلات عالی این گروه است و آن‌ها تنها مکتوب مربوط به ثبت‌نام پسران را دریافت کرده‌اند.

با این حال، طالبان پس از بازگشت به قدرت، مکاتب دخترانه را تعطیل کرده و تحصیل آنان را در دانشگاه‌ها ممنوع اعلام نموده‌اند. همچنین اشتغال زنان را در سازمان‌های دولتی و غیردولتی محدود کرده‌اند.

از طرفی، حقانی، مسوول اداره ملی امتحانات طالبان گفته است که کانکور در چند مرحله و در سراسر کشور برگزار می‌شود، اما مشخص نیست آیا دختران هم می‌توانند شرکت کنند یا خیر.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و جامعه جهانی بارها خواستار لغو این محدودیت‌ها از سوی طالبان شده‌اند، اما تاکنون این گروه به این خواسته‌ها واکنش مثبت نشان نداده است.

مقامات طالبان می‌گویند که آن ها به حقوق شرعی زنان احترام می‌گذارند و محدودیت‌ها بر تحصیل دختران موقتی است، اما گزارش‌های میدانی حکایت از تداوم سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوب زنان توسط طالبان دارد.

بیشتر بخوانید:

امریکاکانکور
نظرات (0)
افزودن نظر