بحران سفر برای طالبان؛ معافیت مقام‌های طالبان از تحریم سفر تمدید نشد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه روز گذشته برای تمدید معافیت مقام‌های طالبان از تحریم‌های فهرست سیاه که امکان سفرهای خارجی را به آن‌ها می‌داد به نتیجه نرسید.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گفته است، اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیرامون معافیت سفر مقام‌های طالبان دچار اختلاف شده‌اند.

به گفته این منابع، کشورهای غربی قصد دارند تا فهرست مقام‌های طالبان که امکان معافیت از سفر را دریافت می‌کنند کاهش داشته باشد.

به باور این کشورها، طالبان تعهدات خود در قبال حقوق زنان، حمایت از حقوق بشر، مبارزه با دهشت‌افگنی و باز شدن مکاتب را زیر پا گذاشته است.

این در حالی است که روسیه و چین در حمایت از طالبان خواستار تمدید معافیت مقام‌های این گروه شده‌اند.

براساس قطعنامه سال ۲۰۱۱ شورای امنیت سازمان ملل، ۱۳۵ نفر از اعضای طالبان مشمول تحریم ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌ها هستند، اما شماری از مقام‌های این گروه برای صلح افغانستان و سفرهای خارجی و منطقه‌ای معافیت گرفتند.

شایان ذکر است،‌ تا زمانی که معافیت اعضای طالبان از ممنوعیت سفر به تمدید اعضای شورای امنیت سازمان ملل نرسد، هیچکدام از این افراد نمی‌توانند سفرهای خارجی انجام بدهند.

از طرفی، طالبان هشدار داده‌اند که اگر ممنوعیت سفر مقام‌های این گروه پابرجا بماند، میان افغانستان و دنیا فاصله می‌افتد و دروازه‌های گفت‌وگو بسته می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

روسیهسازمان ملل متحدطالبان
نظرات (0)
افزودن نظر