اوچا نسبت به افزایش شمار کودکان کار در افغانستان هشدار داد

گزارش‌های اخیر نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که تعداد کودکان کارگر در افغانستان رو به افزایش است که نگرانی سازمان‌های بین‌المللی به شمول اوچا را چند برابر کرده است.

اداره هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد کودکان کارگر در افغانستان تا ۳۰ فیصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

پیش‌تر نیز صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با انتشار آمارهایی نسبت به رشد تعداد کودکان کارگر در افغانستان هشدار داده بود.

بر اساس گفته‌های صفی الله امرخیل، مسوول بخش مصونیت کودکان در دفتر یونیسف در افغانستان، یکی از هر پنج کودک افغان به ناچار مشغول به کار است و ۲۲ فیصد از آن‌ها به کارهای سخت و طاقت‌فرسا مشغول هستند.

اوچا همچنین اعلام کرده افزایش تعداد کودکان کارگر در خانواده‌های بدون سرپرست مرد به مراتب بیشتر از سایر خانواده‌هاست. دلیل این امر فقر و نداری این خانواده‌هاست که مجبورند فرزندان خردسال خود را به کار وادارند.

همزمان، طالبان نیز می‌پذیرد که تعداد کودکان کارگر در افغانستان کم نیست و وزارت کار این گروه اعلام کرده بیش از یک میلیون کودک مشغول به کار هستند.

طبق کنوانسیون شماره ۱۸۳ سازمان ملل، کار کودکان پیش از تکمیل تحصیلات ممنوع است و کارهای سخت برای کودکان زیر ۱۸ سال برخلاف اصول بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید:

افغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر