افغانستان زیر حاکمیت طالبان شدیدترین سرنگونی حقوق بشر را می‌بیند

وزرای خارجه ۲۳ کشور جهان به علاوه نمایندگی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که افغانستان در جریان یک و نیم سال حاکمیت طالبان گواه شدیدترین سرنگونی حقوق بشری زنان و دختران در سطح جهان بوده است.

در بیانیه مشترک منتشر شده به مناسبت روز جهانی زن، وزارت خارجه کشورهایی از جمله استرالیا، بلژیک، کانادا، دانمارک و ده‌ها کشور دیگر به شمول کشورهای مسلمانی همچون امارات، عربستان  و ترکیه از طالبان خواسته‌اند تا محدودیت‌ها علیه زنان را لغو کند.

در این بیانیه تاکید شده است که حمایت جامعه جهانی از مردم افغانستان اهمیت دارد، ‌چرا که ترس از اقدامات بیشتر برای محدودسازی زنان وجود دارد.

در این بیانیه همچنین آمده است که احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران و همچنین مشارکت برابر و معنادار آن‌ها در جامعه تنها یک هدف نیست، بلکه پیش‌نیازی برای توسعه پایدار اقتصادی و سیاسی برای برقرار صلح است.

مقام‌های ارشد دیپلماتیک کشورهای یاد شده بر این باورند که زنان افغانستان با وجود محدودیت‌های سختگیرانه طالبان به حمایت از جوامع و خانواده‌های خود ادامه خواهند داد.

این در حالی است که طالبان هرگونه انتقاد بین‌المللی از وضعیت زنان در افغانستان را دخالت در امور داخلی کشور تعریف کرده و به صورت مداوم می‌گویند که زنان براساس شریعت از حقوق خود برخوردارند.

بیشتر بخوانید:

افغانستانحقوق بشر
نظرات (0)
افزودن نظر