آمادگی ایران برای برگزاری نشست همسایگان افغانستان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار با محمد صادق خان، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان پیرامون مسائل افغانستان و وضعیت امنیتی در سرحدات دو کشور گفتگو کردند.

آقای امیرعبداللهیان در این گفتگو تاکید ورزیده است که تهران آمادگی کامل برای برگزاری نشستی میان همسایگان افغانستان با محوریت بررسی وضعیت این کشور را دارد.

وی در ادامه اذعان کرد، بیشتر از چهار و نیم میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند که یک و نیم میلیون نفر از آن‌ها پس از تحولات اخیر سیاسی در این کشور آواره شده‌اند.

وی در ادامه به نشست قبلی همسایگان افغانستان که در تهران برگزار شده بود اشاره کرد و تاکید ورزید که اگر مصوبات نشست پیشین پیگیری شود می‌تواند نقش بسیاری در افزایش امنیت سرحدات کشورها با افغانستان داشته باشد.

وزیر خارجه ایران در گفته‌های خود خاطرنشان ساخت، این کشور از تمامی مذاکراتی که به بهبود وضعیت افغانستان و بازگشت مهاجران این کشور به خانه خود منجر شود حمایت کامل و قاطع خواهد کرد.

محمد صادق خان نیز تاکید ورزید که ایران و پاکستان بیشترین تاثیر را از تحولات سیاسی در افغانستان پذیرفته‌اند که باعث آوارگی مهاجران این کشور، افزایش تهدیدات امنیتی و افزایش سطح قاچاق مواد مخدر شده است.

این در حالیست که ایران و پاکستان هر دو دارای روابط نسبتا خوبی با طالبان طی چند سال اخیر بوده‌اند اما ایران همواره بر لزوم تشکیل یک دولت فراگیر تاکید ورزیده و گفته است که تا زمانی که دولت همه‌شمول در افغانستان تشکیل نشود طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.

بیشتر بخوانید:

افغانستانایرانپاکستان
نظرات (0)
افزودن نظر