">
تلویزیون چکاد

چراغ خراسی در هرات روز به روز خاموش‌تر می‌شود

115

با وجود اینکه صنعت قدیمی خراسی در هرات مانند گذشته گرم نیست، اما خراس‌گران هراتی همچنان با تعداد کم در حال کار هستند.

به گفته خراسان هرات، این شغل قدمت بسیار زیادی دارد و جزو مشاغل پرطرفدار در هرات کهن بوده، اما اکنون بازار آن سرد شده و افراد بسیار کمی به آن مصروف هستند.

عبدالجلیل قربانی، ساکن هرات و از معدود افرادی است که همچنان به صنعت خراسی مصروف است و می‌گوید، روزانه ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرام روغن کنجد تولید می‌کند.

آقای قربانی ادامه داد، صنعت خراسی در هرات مشتریان خاص خود را دارد و به ویژه افرادی که بیماری قلبی دارند و داکتران به آن‌ها توصیه می‌کنند از روغن کنجد استفاده کنند جزو خریداران تولیدات آن‌ها هستند.

ساکنان ولایت هرات نیز صنعت خراسی را از صنایع قدیمی و پررونق در این ولایت می‌دانند که به دلیل بی‌توجهی دولت پیشین و طالبان رفته رفته در حال نابودی است.

در عین حال، مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هرات می‌گویند، برای خراس‌کاران این ولایت، مکانی در قلعه اختیارالدین هرات داده شده است تا در آن مصروف کار باشند و روغن تولید کنند.

به گفته آگاهان تاریخی، پیشینه خراسی در هرات به بیش از یک قرن می‌رسد و در حال حاضر چهار کارگاه سنتی و در این شهر فعالیت دارند.

گفتنی است، خراس آسیابی است که با نیروی شتر، مرکب یا اسب کار می‌کند و با استفاده از آن از دانه‌های روغنی مثل کنجد، بادام، چهار مغز و پسته روغن تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.