">
تلویزیون چکاد

پول های که توسط مقامات دولت پیشین افغانستان غارت شد.

161

روز نامه وال استریت ژورنال درتازه ترین گزارش خود به غارت میلیون ها دالری پرداخته است که توسط مقامات ارشد دولت پیشین افغانستان انجام شده است.

برخی از مقامات ارشد افغانستان و خانواده‌هایشان میلیون‌ها دلار را برای خرید خانه‌های گران‌قیمت در ایالات متحده و کشورهای دیگر در سال‌های پایانی جنگ افغانستان خرج کردند.

بر اساس بررسی اسناد عمومی، مصاحبه ها و سایر سوابق وال استریت ژورنال، برخی از مقاماتی که در دوره تصدی رئیس جمهور سابق افغانستان، اشرف غنی، که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، دارای مشاغل عالی بودند، اکنون در عمارت هایی در امتداد سواحل کالیفرنیا زندگی می کنند. سوابق و مصاحبه ها نشان می دهد که در خارج از کشور، دسته هایی از مقامات و قانونگذاران سابق در شهرهای بزرگ اروپایی، امارات متحده عربی و ترکیه زندگی می کنند.

به گفته یکی از همکاران، اشرف غنی او در ابوظبی اقامت کرد در حالی که همسرش یک ویلای خصوصی را برای اقامت دائم آنها انتخاب کرد که توسط اماراتی ها اجاره شده بود.

 

این تحقیق به دنبال تعیین محل اختفای ده ها تن از مقامات کابینه آقای غنی، شخصیت های با نفوذی که حلقه نزدیک او را تشکیل می دادند و قانونگذاران کلیدی دخیل در مسائل امنیتی و سیاست خارجی بود. مشخص شد که اکثر آنها به خارج از کشور نقل مکان کرده اند، اغلب در کشورهایی که دارایی های عمومی و سوابق شرکت محدود است.

برخی از مقامات دولتی سابق دارای تابعیت و دارایی های خارجی بودند که امکان جابجایی راحت تری را در املاک آنها در خارج از افغانستان فراهم می کرد، در حالی که برخی دیگر در املاک جدید سرمایه گذاری کردند و خانواده های خود را با شدت گرفتن جنگ به خارج از افغانستان منتقل کردند.

آقای غنی توسط مقامات خارجی متهم شده است که هنگام فرار از ارگ ریاست جمهوری در صبح روز یکشنبه در اواسط ماه آگست سال گذشته، پول های دولتی را گرفته و به طالبان اجازه می داد بدون مخالفت کابل را تصرف کنند. آقای غنی این اتهامات را رد کرده است.

آقای غنی در ابتدا با همسرش در یک سوئیت در هتل پنج ستاره سنت رجیس در ابوظبی اسکان یافت و ماه ها در آنجا اقامت کرد در حالی که همسرش یک ویلای خصوصی را برای اقامت دائم آنها انتخاب کرد که توسط اماراتی ها تهیه شده بود. وابسته. سخنگوی امارات متحده عربی گفت که آقای غنی و خانواده اش به دلایل بشردوستانه همراه با سایر افغان های فراری از کشور مورد استقبال قرار گرفتند.

اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان پس از فرار از افغانستان، ابتدا در سوئیتی در هتل سنت رجیس ابوظبی مستقر شد

اسناد عمومی ایالات متحده دریچه ای به زندگی برخی از مقامات سابق افغان در آمریکا ارائه می دهد. از جمله آنها حمدالله محب، نزدیکترین متحد رئیس جمهور مخلوع و مشاور امنیت ملی است. آقای محب همراه با رئیس جمهور از افغانستان گریخت.

آقای محب مدت طولانی با ایالات متحده ارتباط نزدیک داشته است، همسرش آمریکایی است. او در مصاحبه ای گفت که او در طول دوران ریاست جمهوری غنی به عنوان یک شهروند بریتانیا باقی ماند.

آقای محب که نگران امنیت و سلامت همسر باردارش بود، گفت که خانواده اش را قبل از سقوط کابل به هتل شانگری لا در ابوظبی که پول آن توسط امارات متحده عربی پرداخت شده بود، انتقال داد. امارات متحده عربی گفت که این اقامتگاه ها را نیز به دلایل بشردوستانه فراهم کرده است.

حمدالله محب، نزدیکترین متحد رئیس جمهور مخلوع و مشاور امنیت ملی، خانواده خود را قبل از سقوط کابل به هتل شانگری لا در ابوظبی منتقل کرد.

طبق اسناد عمومی و تأیید آقای محب، خانواده او بعداً به یک خانه چهار خوابه در فلوریدا، در خلیجی جذاب با درختان نخل نقل مکان کردند. این خانه متعلق به مادرآقای محب است.

بر اساس سوابق عمومی و تایید شده توسط آقای محب، همسر وی دارای یک ملک سرمایه گذاری کوچک در شمال شرقی واشنگتن دی سی است. آقای محب گفت که در هیچ کجای دنیا ملکی به نام خود ندارد.

سوابق املاک و شرکت های ایالات متحده نشان می دهد که اکلیل حکیمی، وزیر دارایی و متحد قدیمی رئیس جمهور، حداقل ۱۰ ملک در کالیفرنیا خریداری کرده است.

پس از کناره گیری، آقای حکیمی و همسرش، سلطانه حکیمی، هشت مورد از آن املاک را به شرکتی به نام گروه زالا به نام او در آدرس لاگونا نیگل خود منتقل کردند. سوابق شرکت نشان می دهد که همسر او مالک شرکت است.

خانه ای در لاگونا نیگل، کالیفرنیا، که در شرکتی به نام گروه زلا به نام سلطانه حکیمی ثبت شده است.

با توجه به سوابق املاک کالیفرنیا، دارایی آنها شامل یک خانه و استخر پنج اتاق خوابه در محله لوکس لاگونا نیگوئل در نزدیکی ساحل است. طبق گفته شرکت املاک و مستغلات زیلو، ارزش آن ۲٫۵ میلیون دلار است. در مجموع ارزش این ۱۰ ملک بیش از ۱۰ میلیون دلار است. طبق سوابق املاک اورنج کانتی، آخرین خرید این زوج، که در اوایل امسال انجام شد، یک آپارتمان ۱٫۱ میلیون دلاری در ساحل جنوبی کوو در کالیفرنیا بود.

تماس با آقای حکیمی برای اظهار نظر امکان پذیر نبود و به درخواست های ایمیل برای اظهار نظر پاسخی نداد. زنی که درب اقامتگاهش در لاگونا نیگل را پاسخ داد گفت که او در خانه نیست و از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

خالد پاینده، آخرین وزیر مالیه افغانستان، دارای دو ملک در نزدیکی واشنگتن دی سی است که یکی از آنها با پول نقد خریداری شده است. مدارک نشان می دهد که ارزش آنها بیش از ۱ میلیون دلار است.

معاون سابق رئیس جمهور افغانستان، عبدالرشید دوستم، بلندپایه ترین مقام سابق این کشور اکنون در ترکیه زندگی می کند.

عبدالرشید دوستم معاون سابق رئیس جمهور افغانستان در در ترکیه یک ویلای چند هکتاری خریده است.

یک روزنامه نگار محلی عکسی را در توییتر منتشر کرد که نشان می دهد او مهمانی را در محل سکونت خود در محله گران قیمت Or-An در آنکارا پذیرایی می کند. نمی توان مشخص کرد که آقای دوستم چه زمانی خانه را خریداری کرده است، و سخنگوی آقای دوستم از اظهار نظر خودداری کرد.

پایگاه داده ای از سوابق اموال دبی که توسط وال استریت ژورنال بررسی شده بود، حاوی سوابق چندین مقام بلندپایه سابق افغانستان بود.

 

این ها شامل مصطفی مستور وزیر اقتصاد آقای غنی می‌شود که بر اساس سوابق دبی که توسط ژورنال بررسی شده است، مالک یک کاندو در در مارینا دبی است. آقای مستور گفت که او این سرمایه گذاری را قبل از اینکه وزیر شود انجام داده و در آپارتمانی زندگی می کند که ماه ها قبل از فروپاشی افغانستان در استانبول خریداری کرده است.

عطا محمد نور، والی قدرتمند پیشین ولایت بلخ نیز در دبی در آپارتمانی که در یک منطقه گران قیمت معروف به “نخل” قراردارد زندگی می کند.

عطامحمد نور والی پیشین ولایت بلخ در آپارتمانی که در منطقه گران قیمت دبی به نام نخل دارد زندگی می کند.

سوال اصلی این است که مقامات پیشن دولت افغانستان چگونه و چطور ازفیلتر های سیستم بانکی این کشورها عبور کنند ومیلیون دالرپول کمک جامعه جهانی را که برای کمک به بازسازی افغانستان به این کشورداده شده بود بدون هیچ نوع کنترلی برای سرمایه گذاری شخصی وارد این کشور ها کنند؟

 

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.