">
تلویزیون چکاد

مقام پیشین غنی؛ امنیت بهتر شده، چرا که طالبان مکاتب و پل‌ها را انفجار نمی‌دهد

165

نادر نادری، مقام ارشد دولت پیشین افغانستان، در واکنش به ادعای طالبان مبنی بر بهبود امنیت پس از بازگشت به قدرت، تاکید کرد که این گروه قبل از تصرف کابل با انجام حملات دهشت‌افگنانه و کشتار مردم بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان بوده است.

او با بیان اینکه طالبان دیگر مکاتب و زیرساخت‌های عمومی مانند پل‌ها را منفجر نمی‌کنند، گفت کاهش خشونت‌ها صرفا به این دلیل است که طالبان کنترل قدرت را در دست گرفته‌اند.

نادری با طرح این نکته، خواستار اعمال فشار بیشتر جامعه جهانی بر طالبان شد تا آن‌ها را مجبور به پذیرش ارزش‌ها و هنجارهای بین‌المللی، به ویژه در حوزه حقوق بشر و حقوق زنان کند.

او معتقد است طالبان در مذاکرات صلح با آمریکا در قطر دریافتند که اگر بر مواضع خود پافشاری کنند، جامعه جهانی سیاست خود را تغییر داده و به آن‌ها امتیاز خواهد داد.

وی بر این باور است که کشورهای غربی باید مانند اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از شرط‌بندی کردن هرگونه روابط و تعامل با رعایت حقوق اساسی مردم افغانستان دفاع کنند.

نادری در انتها افزود، انتظار تغییر رفتار طالبان از راه تعامل بی‌قید و شرط با آن‌ها، تصوری کاملا اشتباه است و تنها راه، فشار حداکثری برای تغییر رویکرد طالبان است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.