">
تلویزیون چکاد

فقر اصلی‌ترین عامل کاهش ۵۰ فیصدی دانشجویان در دانشگاه‌ها

120

مسوولان شماری از دانشگاه‌های خصوصی افغانستان از کاهش ۵۰ فیصدی حضور دانشجویان در این دانشگاه‌ها خبر می‌دهند.

به باور مسوولان و استادان دانشگاه‌های خصوصی کابل، احتمال این وجود دارد که به دلیل چالش‌های اقتصادی شماری از دانشگاه‌ها مسدود شوند.

گل رحمان قاضی، رییس دانشگاه قلم می‌گوید، جوانان افغان نسبت به آینده خود بی اعتماد شده‌اند و در کنار چالش‌های اقتصادی بزرگی که در یکسال گذشته به وجود آمده، هزینه دانشگاه را نمی‌توانند پرداخت کنند.

در عین حال، حبیب‌الله، استاد دانشگاه نیز می‌گوید، بحران اقتصادی و سیاسی، کشمکش‌ها و اختلافات در کشور دلایل ناامیدی و سرخوردگی جوانان افغان هستند که باعث کمرنگ شدن علاقه به دانشگاه شده است.

دانشجویان شماری از دانشگاه‌ها در کابل نیز تاکید کرده‌اند که توان پرداخت هزینه دوره‌های تحصیلی را ندارند.

دانشجویان می‌گویند که بیکاری در کشور فراگیر شده و چالش‌های بسیاری در زمینه اقتصادی ایجاد کرده و بسیاری از دانشجویان نمی‌توانند در دانشگاه‌ها شرکت کنند.

از طرفی، اتحادیه دانشگاه‌ها و نهادهای تحصیلی عالی خصوصی افغانستان نیز می‌گویند که چالش‌های اقتصادی و تحولات سیاسی مهم‌ترین عامل کاهش ۵۰ فیصدی تعداد دانشجویان در کشور هستند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت تحصبلات عالی طالبان اعلام کرده است که با قدرت گرفتن این گروه در افغانستان، زمینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی برابر شده و دانشجویان می‌توانند با اطمینان کامل به دانشگاه بروند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.