">
تلویزیون چکاد

 طالبان وعده “عفو عمومی” را داده بود – اما این گروه مسئول بیشتر خشونت ها علیه غیرنظامیان است.

175

پس از سقوط دولت افغانستان و ورود طالبان به کابل در ماه جوزا سال ۱۴۰۰ این گروه یک کنفرانس خبری تلویزیونی برگزار کرد و وعده عفو عمومی را برای همه نظامیان وغیرنظامیان داد.

بعد از گذشت ۱۰ ماه از تسلط طالبان برافغانستان، گزارش ها و آمار نشان می دهد که این گروه بزرگترین عامل خشونت علیه غیرنظامیان در افغانستان است ، ۳۴۱ کشته و تعداد نامشخص زندانی از دستاورد های طالبان دراین مدت بوده است.

از ماه جوزا سال ۱۴۰۰- زمانی که دولت سقوط کرد – پروژه مکان یابی و رویداد درگیری های مسلحانه (ACLED)  ۸۱۸ رویداد خشونت را در میان غیرنظامیان ثبت کرده است – و گفته می شود بیش از نیمی از آنها توسط طالبان انجام شده است.

حبیب خان، بنیانگذار دیده بان صلح افغان که با ACLED برای ردیابی خشونت های سیاسی کار می کند، گفت حتی این رقم می تواند بیشتر باشد.

وی گفت: ما معتقدیم که بیشتر خشونت‌هایی که توسط گروه‌های مسلح ناشناس ثبت کرده‌ایم (در مجموع ۳۵ درصد) توسط طالبان انجام شده است.

حوادث ثبت شده شامل بمب های دست ساز، بمب های انتحاری و گلوله باران، وهمچنین خشونت های هدفمند علیه غیرنظامیان مانند حملات، خشونت جنسی و آدم ربایی درمناطق مختلف افغانستان است.

آقای خان گفت: «با وجود عفو، طالبان بطور سیستماتیک پرسنل سابق نیروهای پلیس و ارتش افغانستان و همچنین زنان، فعالان و خبرنگاران را هدف قرار می دهد.

برخی از حملات گروه‌های ناشناس در مناطقی از افغانستان که طالبان کنترل کامل آن‌ها را در دست دارد، مانند جنوب، رخ داده است.

این احتمال وجود دارد که آنها گروه هایی باشند که با داعش یا سایر جناح های مسلح مرتبط هستند.

حبیب خان می گوید، داعش “حملات خود را در شرق و شمال افغانستان افزایش داده”. این گروه از زمان تسلط طالبان تاکنون چندین بمب گذاری و حمله انجام داده است که در آن دست کم ۳۷۷ غیرنظامی کشته شده است.

تعداد رویدادهایی که در آن غیرنظامیان قربانی خشونت در کشور شده اند، از زمان روی کار آمدن طالبان به طور کلی کاهش یافته است. اما این بیشتر به دلیل این است که دولتی وجود ندارد تا طالبان با آن درحال جنگ باشد.

ماهیت خشونت ثبت شده در افغانستان در حال حاضر، خشونت عمدتاً هدفمند علیه افراد و گروه ها است.

دکتر رودابه کیشی، مدیر تحقیقات و نوآوری در ACLED، می گوید: «ما شاهد هدف قرار دادن مستقیم (غیر نظامیان) بیشتری هستیم، چه توسط طالبان وچه گروه داعش  و گروه های تروریستی دیگرکه تلاش می کنند با استفاده از آزادی عملی که تحت حاکمیت طالبان بدست آورده اند گروه ها وافراد مورد نظرشانرا ترور کنند وبا ایجاد رعب و وحشت کنترل بیشتری براوضاع داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.