">
تلویزیون چکاد

سیگار در تازه‌ترین گزارش خود عوامل سرنگونی جمهوریت در افغانستان را نام برد

162

دفتر بازرسی ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان با انتشار گزارشی عوامل اصلی سرنگونی نظام جمهوریت در افغانستان را نام برده است.

در این گزارش که به درخواست رییس و اعضای ارشد کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده چندین مورد از پررنگ‌ترین عوامل سرنگونی نظام جمهوریت به رهبری اشرف غنی معرفی شده‌اند.

سیگار در گزارش خود بی‌باوری حکومت پیشین به واقعیت خروج آمریکا از افغانستان را یکی از عوامل مهم در این تغییر قدرت دانسته است.

در ادامه از عواملی همچون حاشیه رانده شدن دولت وقت افغانستان در مذاکرات صلح بین‌الافغانی در دوحه و تاکید اشرف غنی بر لزوم ادغام طالبان در بدنه دولت او نام برده شده است.

در این گزارش همچنین گفته شده است که عواملی همچون بی‌میلی طالبان به مذاکرات بین‌الافغانی، حکومتداری آقای غنی در یک حلقه کوچک و غیرفراگیر، متمرکز شدن قدرت در سطوح بالا و فساد گسترده در افغانستان را به عنوان عوامل درازمدت سرنگونی جمهوریت توصیف کرده است.

این در حالی است که اشرف غنی در مصاحبه چند ماه قبل خود گفته بود که توافقنامه صلح با طالبان فاجعه بزرگی بوده و کاستی‌های فراوانی در آن وجود داشت.

آقای غنی گفته بود که آمریکا به عنوان تطبیق‌کننده توافقنامه طالبان معرفی شد، دولت کنار رفت و آمریکا آن‌ها را وادار به رهاسازی پنج هزار نفر از بی‌عاطفه‌ترین مجرمان طالبان ساخت.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.