">
تلویزیون چکاد

سال 2020 اعلان سال ترکمنستان مکان بیطرفی

252

بر بنیاد اعلامیه مطبوعاتی کنسولگری ترکمنستان در هرات، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 12 دسامبر سال 1995 فیصله نمود تا مقام و درجه بیطرفی دائمی را به کشور صلح دوست و صلح پرور ترکمنستان اعطا نماید. بناء دوازدهم دسامبر سال 2020 میلادی بیست و پنجمین سالروز این واقعه مهم در تاریخ کشور ترکمنستان محسوب میشود. بدین مناسبت در 27 دسمبر سال 2019 در مجلس عمومی مشترک کابینه وزیران  ترکمنستان، سال 2020 را بنام “ترکمنستان مکان بیطرفی” اعلان نمودند.

بی­طرفی برای ملت ترکمن بسیار ارزشمند بوده و اعتبار بین المللی ترکمنستان را در بین کشور های جهان بلند می برد. داشتن درجه بی­طرفی همیشه­گی کشورترکمنستان مهمترین اصل در رشد اقتصاد وبلند رفتن سطح زنده گی این نسل ونسل های بعدی و همچنان متضمن یک زنده گی مرفه و پرسعادت میباشد.

حمایت و استقبال همگانی و یکصدای 185 کشور جهان ازاین فیصله مهم سازمان ملل متحد در حقیقت گویای صلح دوستی این کشور در سیاست خارجی و رعایت موازین حقوق بشری، احترام به دموکراسی و مردم سالاری و آزادی در سیاست داخلی و همگام بودن این کشور با سایر کشورها در نهادینه ساختن صلح و انسان دوستی در جهان میباشد.

سازمان ملل متحد یکی از بزرگترین همکاران وهم پیمانان استراتیژیک ترکمنستان بوده و در حال حاضر روابط سودمند بین کشور ترکمنستان و سازمان ملل متحد موافقانه رشد داده می شود و این روابط مهمترین عنصر در تحکیم صلح و ثبات در آسیای مرکزی می باشد.

استراتژی و برنامه های اساسی سیاست خارجی ترکمنستان در حقیقت بر صلح و دوستی، بیطرفی دائمی، رشد و شگوفایی، داشتن همکاری های گسترده بین المللی و اتخاذ روابط حسنه با تمام کشورهای جهان، بنا شده است. در این میان، کشور ترکمنستان اهمیت ویژه ای به داشتن روابطی حسنه و گسترده با کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی افغانستان قائل میشود. مشترک بودن فرهنگ بین این دو کشور و سابقه طولانی روابط دوستانه تاریخی میان این دو ملت باعث شده تا کشور ترکمنستان جایگاه خاصی به تداوم و پررنگ شدن این پل دوستی قائل شود. بناء این کشور از اولین روز استقلال خویش دست دوستی و همیاری را به همسایه جنوبی خویش جمهوری اسلامی افغانستان دراز نموده و با همکاری های مداوم خود در عرصه های مختلف از جمله انرژی برق، گاز مایع و دستگاهها و تاسیسات کوشش نموده تا همکار و یاور این کشور باشد.

دولت ترکمنستان در قبال کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی افغانستان یک هدف را دنبال مینماید که عبارت از تحکیم صلح و امنیت و رشد و شگوفایی همه جانبه در این کشور است. برای متحقق شدن این هدف متعالی، کشور ترکمنستان کوشش مینماید تا گامهایی استوار در راستای رشد و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی افغانستان بردارد. از جمله این گامها میتوان به راهکارهای سازنده و خلاقانه ایکه رئیس جمهور ترکمنستان در همایش های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر جلسات بین المللی خویش در قبال افغانستان ارائه نموده اند، اشاره نمود.

رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان در سفر رسمی اخیر خویش به کشور ترکمنستان به تاریخ 20 فبروری سال 2019، از این کشور دیدن به عمل آورد. از آنجاییکه رییس جمهور ترکمنستان محترم قربان قلی بردی محمد اف برای تحکیم همه جانبه روابط دوستانه بین دو ملت همسایه اهمیت ویژه­یی قایل است، این دیدار با ارزش را نشانه ای ازهمسایگی توام با حسن نیت بین دو کشورمیداند. محترم رئیس جمهور اشرف غنی در این دیدار از همکاریهای اقتصادی ترکمنستان از جمله پروژه های بزرگ انکشافی مانند تاپی، تاپ، فایبر نوری و راه آهن قدردانی نموده، و در قسمت همکاری ترکمنستان در راستای آمدن صلح به افغانستان از مجراهای سیاسی- دیپلوماتیک سپاسمندی خویش را اعلان نمود.

عملی شدن پروژه های انکشافی فوق الذکر در آینده ای نزدیک یکی از گامهایی است که در راستای رشد اقتصادی افغانستان و در جهت جذب سرمایه گذاری در این کشور بوده که این راهکارها میتواند بستر خوبی برای حل مشکلات اقتصادی این کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای اشتغال زایی در افغانستان محسوب شود.

ما باورمندیم که در سال 2020 که بنام” ترکمنستان مکان بی طرفی” مسمی گردیده است، روابط دوستانه بین ترکمنستان و افغانستان به بهترین مرحله خود رسیده و هر دو کشور علمدار این پیام بزرگ در عرصه بین المللی محسوب خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید:

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.