">
تلویزیون چکاد

روزهای دشوار دختران افغان زیر حاکمیت سیاه طالبان

206

همزمان با آغاز دومین سال تعلیمی افغانستان زیر حاکمیت طالبان، بسیاری از دختران افغان که از تحصیل محروم مانده‌اند می‌گویند، تداوم ممنوعیت تحصیل آن‌ها باعث شده تا به شدت افسرده و ناراحت باشند.

دختران دانشجو که تا چند ماه پیش می‌توانستند به دانشگاه بروند می‌گویند، زمانی که می‌بینند پسران می‌توانند درس بخوانند اما پیرمردان طالبان به آن‌ها این اجازه را نمی‌دهند بسیار افسرده و ناراحت می‌شوند.

در حال حاضر افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران در آن از رفتن به مکاتب و دانشگاه و همچنین کار کردن محروم شده‌اند.

با وجود تاکید چندباره جامعه جهانی بر لزوم از سرگیری مکاتب و دانشگاه‌ها در کشور برای تعامل بهتر با طالبان، این گروه گفته است که برای تفکرات خود دو دهه جنگیده و از سیاست‌های خود کوتاه نخواهد آمد.

با این حال، شماری از دانش‌آموزان دختر همچنان امید دارند که زیر سلطه طالبان در افغانستان بتوانند درس بخوانند و از رهبری این گروه می‌خواهند تا بار دیگر این حق اساسی دختران را به آن‌ها بازگرداند.

این در حالی است که طالبان برخلاف تمامی تعهدات خود در توافقنامه دوحه، در اولین اقدامات پس از تسلط بر کابل مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را مسدود ساختند و از ورود دختران دانسجو به دانشگاه طی چند ماه گذشته نیز جلوگیری کردند و به صدای هیچ مخالفتی نیز گوش نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.