">
تلویزیون چکاد

روحانی سنی مذهب ایران خواستار رهاسازی زمین‌های سیستان از افغانستان شد

218

مولوی محمدحسین گرگیج، از روحانیون اهل سنت ایران، در خطبه‌های نماز جمعه هشدار داد که طالبان باید زمین‌های مرزی متعلق به ایران در منطقه سیستان را به ایران بازگرداند.

وی با اشاره به احداث دیوار مرزی بین ایران و افغانستان در سال‌های گذشته، اظهار داشت که حدود دو هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز متعلق به ایرانیان در سمت افغانستان این دیوار قرار گرفته‌اند.

او مدعی شد طالبان این زمین‌ها را تصاحب کرده و به کشاورزان ایرانی اجازه فعالیت در آنجا را نمی‌دهد.

آقای گرگیج مسوولان وقت ایرانی را به بی‌تدبیری و سوءمدیریت در احداث این دیوار متهم کرد و خواستار بازپس‌گیری زمین‌ها از طالبان شد.

وی تاکید کرد این زمین‌ها متعلق به مردم منطقه سیستان و بلوچستان ایران است و باید بازگردانده شود.

در واکنش به اظهارات این روحانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن رد صحبت‌های وی گفت که اطلاعات دقیق و به‌روزی در این خصوص در اختیار ندارد و هیچ زمینی از سوی ایران به طالبان واگذار نشده است.

وی تاکید کرد که ایران بر مرزهای بین‌المللی تعیین شده خود مسلط است. در عین حال، طالبان نیز تاکنون واکنشی به اظهارات این روحانی سنی نشان نداده است.

گفتنی است، دیوار مرزی ایران و افغانستان در دهه ۱۳۷۰ خورشیدی با هدف مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مرز میان استان سیستان و بلوچستان و افغانستان احداث شده ‌است که بیش از ۳۰ کیلومتر طول دارد و در هنگام ساخت آن، بخشی از زمین‌های ایرانی در سوی دیگر مرز قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.