">
تلویزیون چکاد

درخواست مقامات فراری برای گفتگو؛ حکمت کرزی: کشورهای اسلامی دست به کار شوند

106

شماری از چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان در نشست امنیت جهانی در دوحه از جامعه جهانی درخواست کردند تا فضای مذاکره و گفتگو را برای چهره‌های سیاسی با طالبان فراهم کنند.

حکمت کرزی، دیپلمات پیشین افغانستان گفت، تنها دو گروه می‌توانند با طالبان صحبت کنند و این گروه را به گفتگو با دیگر افغان‌ها دعوت کنند.

به باور آقای کرزی، گروه اول کسانی هستند که هم فکر و هم نظر با طالبان هستند و نه افغان‌هایی که متهم به سرنگونی دولت پیشین افغانستان باشند و باید هنوز مشروعیت داشته باشند و گفتگوها را رهبری کنند.

وی در ادامه افزود، گروه دوم مسلمانان از دیگر کشورهای جهان هستند که بر طالبان نفوذ دارند و می‌توانند با این گروه صحبت کنند.

به باور آقای کرزی، هر گفتگویی که در راس آن کشورهای غربی حضور دا‌شته باشند موفقیتی به دنبال نخواهد داشت، چرا که ادعا می‌شود پروژه غرب است و این گفتگوها در همان ابتدا شکست می‌خورند.

وی در ادامه تاکید ورزید، حال آنکه طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته باید از اشتباهات دولت پیشین درس بگیرد و مسوولیت بیشتری که دارند را قبول کنند.

این دیپلمات در انتها خاطرنشان ساخت که در حال حاضر اوکراین در کانون توجهات قرار دارد و فرصتی برای افغان‌ها است تا گرد هم بیایند و صحبت کنند، چرا که غرب دیگر نمی‌تواند آن‌ها را به یکدیگر متصل کند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.